vrijdag 22 juni 2018

Luisteravond 95 ~ Juni 2018

Deze avond gingen we vroeg van start voor een luistersessie die maar liefst 6 uur zou duren.
Om 19:15u werd de luisteravond op gang getrokken met de uitstekende verzamelaar van het interessante Eilean Rec.
Dit onafhankelijk Frans label wordt gerund door Mathias Van Eecloo.
Meer info over de man:
https://www.discogs.com/artist/2572591-Mathias-Van-Eecloo 
Het label is gebaseerd op een kaart met 100 punten, elk punt is gekoppeld aan een getal dat verwijst naar een release. 
Na 100 releases zal het label worden opgedoekt...


Wie de lijst met deelnemende muzikanten uitpluist komt weinig bekende namen tegen, maar Ljerke (Eilean 36), het project met Jan en Romke Kleefstra doet bij de meesten toch een belletje rinkelen.
https://www.discogs.com/label/669176-Eilean-Rec
De verzamelaar Eilean:[58] is een knappe staalkaart van wat het label te bieden heeft.
Mooi artwork ook en het hebbeding steekt in een mooi metalen doosje, wel jammer dat zo een uitgave niet op een volwaardige CD of vinyl is uitgebracht, Een CDr doet toch wel wat afbreuk aan een voor de rest geweldige verzamelaar.
https://www.discogs.com/Various-Eilean-58/master/1287123 
Slechts twee, voor mij bekende namen op deze verzamelaar: de Limburger Sonmi451 en de van het Slaapwel Records bekende Stijn Hüwels.
Eilean: [58] werd zo goed als volledig gedraaid, tot track 15 wat begon te sputteren, op een andere player was er geen probleem...
Hier helemaal te beluisteren, maar beter haal je dit gewoon in huis, nog niet uitverkocht...
https://eileanrec.bandcamp.com/album/various-artists-eilean-58 
Ga maar eens op onderzoek in de wereld van Eilean, het is de tijd zeker waard:
https://www.eilean-records.com/

Wat ook op dat label zou passen is Aerodyn, een trio bestaande uit Alain Kinet (samen met Peter Brutin ook als Thurim actief), Jan Buytaert (de helft van The Roswell Incident) en Philippe Wauman aka Anantakara.
http://www.aerodyn.be/about.html 
Hun gelijknamige eerste cd werd in mei op de zesde Cosmic Night uitgebracht door Wool-E-Discs als 10e deel in de Belgian NeuMusik reeks.
Aerodyn was de grote verrassing op de 5e Cosmic Night en de hoge verwachtingen voor deze CD worden helemaal ingelost.
Waar het album van start gaat met oriëntaalse speelse klanken van Philippe Wauman, gaat het na enige tijd over naar een intrigerende ambient gekruid met enkele goedgeplaatste vocale samples, dit is het werk van Alain Kinet.
Breath, de tweede track is een angstige koortsdroom geladen met dreigende vreemde geluiden en bezeten stemmen.
De derde track, Generations lijkt alsof Bvdub, Johannes Schmoelling's White Out herwerkt heeft, meesterlijk!
De laatste tracks klinken iets conventioneler, wat zeker geen verwijt is gezien ze heel goed opgebouwd zijn, naar het einde van het album mag de spanning wat van de ketel en laat Jan Buytaert de sequencers nog es goed "rollen".
Aerodyn is een knap en met veel oog voor detail gemaakt album dat verkrijgbaar is met een fotobijlage en voorzien van knap artwork door Alain Kinet.

Hier zijn enkele fragmenten te beluisteren maar haal dit toch maar gewoon in huis:
https://alainkinet.bandcamp.com/album/aerodyn
In het EM genre, zonder twijfel het album van 2018!

Diezelfde Kinet maakt ook deel uit van Serendip Consort, een trio bestaande uit Toon Van den Brempt op cello, Dries Verheyen op bariton sax en dus Alain Kinet die zorgt voor de vocalen en elektronische noise en ruis.
Dit is geen eenvoudige muziek, melodieën zijn amper te bespeuren, dit hoort thuis bij vakje nr. 46 in de Gentse Bibliotheek!
Niet alle aanwezigen waren fan van deze experimentele improv muziek, Joost en ik waren er in ieder geval helemaal voor gewonnen.
15 mei zag ik een try-out van Serendip Consort op de kunsthappening Unable To Perform in Platvvorm Deinze, een ontmoeting van kunstenaars uit verschillende disciplines.
Voor die gelegenheid waren ze uitgebreid met 3 extra muzikanten en een danseres.
Alain Kinet maakte ondertussen tekeningen die werden geprojecteerd op een groot scherm.
Ik kocht er hun EP Linear Fragmentations, een live registratie van hun concert in PostX in Merelbeke. 
Hier is de eerste track te beluisteren:
https://serendipconsort.bandcamp.com/releases
Die EP is ook Gerrit Valckenaers & Bart Vanhoudt van de laatavond programmering op Klara niet ontgaan:
http://klaralatenight.blogspot.com/2018/06/hier-is-het-serendip-consort.html#more 
http://radioplus.be/#/klara/herbeluister/53dfce7a-d952-11e5-9d78-00163edf48dd/37e34c7d-740d-11e8-82e3-02b7b76bf47f/

Pieter Vermeyen bracht dit jaar zijn tweede volwaardig album uit, genaamd Hygge, wat neerkomt op Deense gezelligheid.
Vermeyen heeft iets met het Noorden, de tracks op dit album kregen allen Noorse titels en op zijn vorige album Inuit was sneeuw de witte draad doorheen het album.
De piano staat centraal op Hygge maar er is meer! Veldopnames, zang en de sax van Sebastian Fischer maken dit album tot een bijzonder genietbare luisterervaring.
Een perfecte CD om te beluisteren op een winderige herfstavond.
Zo lang hoef je niet te wachten:
https://wool-e-tapes.bandcamp.com/album/wed024-hygge 
Eveneens uitgebracht door Wool-E-Discs als 8e deel in de Belgian NeuMusik reeks.
De mastering van dit pareltje was in handen van Eric Van Wonterghem, de man zat ooit nog in Klinik en een hoop andere EBM projecten, maar ik ken hem toch vooral van Insekt.
Een recensie op Luminous Dash:  
https://luminousdash.com/portfolio-items/pieter-vermeyen-hygge/ 
Meer info over deze Antwerpse muzikant:
http://www.pietervermeyen.com/about/

Nils Frahm zagen we afgelopen winter een onvergetelijk concert spelen in de Gentse Handelsbeurs.
Ik kocht er All Melody, zijn zevende full album.
Een schitterende CD die door alle gasten fel werd gesmaakt.
Ik ga er niet verder over uitweiden, anderen deden dit me meermaals voor:
http://www.indiestyle.be/album-reviews/nils-frahm-toont-zich-groots-op-het-minutieuze-all-melody
https://www.demorgen.be/muziek/-all-melody-van-nils-frahm-passie-en-propaganda-b130b68e/
http://www.dansendeberen.be/2018/01/26/nils-frahm-all-melody-4-brein-en-plaat/
https://pitchfork.com/reviews/albums/nils-frahm-all-melody/ 
Uitgebracht op Erased Tapes, helaas slechts twee tracks te beluisteren op Bandcamp:
https://nilsfrahm.bandcamp.com/album/all-melody 
Meer info over de man op zijn website waar ook te lezen staat dat hij op 15 juli geprogrammeerd staat op het Cactus Festival:
http://www.nilsfrahm.com/concerts/
Sterke affiche die dag in Brugge!
http://www.cactusfestival.be/2018/programma_15_nl.asp 

19 mei was er dus Cosmic Night 6, de derde keer in het Planetarium van Brussel.
Een beperkte affiche deze keer, RHEA opende de avond en Galactic Underground sloot met een geweldig concert af. 
Daartussen stond Ron Boots geprogrammeerd, die deed het daar ook goed en van hem liet ik de track Flowmotion horen die op de free sampler staat die iedere bezoeker van het festival kreeg.
Een prima track die me doet denken aan de sound van het Franse Space Megalithe.

Stefaan liet ons de nieuwste van Jon Hopkins horen.
Die had na 5 jaar nog eens een album uitgebracht, en wat voor één, Singularity is een topper, genoeg recensies die dat bevestigen:
http://www.dansendeberen.be/2018/05/04/jon-hopkins-singularity/
https://pitchfork.com/reviews/albums/jon-hopkins-singularity/
http://www.indiestyle.be/album-reviews/jon-hopkins-herrijst-majestueus-op-singularity
Zei Isidore Genois niet dat het hem wat aan Four Tet deed denken?  
De Morgen denkt er ook zo over:
https://www.demorgen.be/muziek/-singularity-van-jon-hopkins-aha-erlebnis-voor-kosmonauten-ba20043a/
Luister gewoon zelf eens, en bij voorkeur integraal:
https://jonhopkins.bandcamp.com/album/singularity

Joost Carpentier bracht onlangs als Dreun een vierdubbele CD-box uit, na 6 maanden wachten is de box eindelijk verkrijgbaar.
http://belgianneumusik.be/album/wed022-10111 
Deze luisteravond werd er niets uit gespeeld, na de zomer, op de luisteravond van september, komt die ruimschoots aan bod.
Waar we wel naar luisterden was een demo die Joost had meegebracht van een jamsessie die hij samen deed met saxofonist Johan Van den Abeele.
Wij hadden de eer dit in primeur te beluisteren.
En dit was een complete verrassing, een donkere eighties sound vulde The Blue Room, het deed me denken aan Tuxedomoon en de releases op het Made To Measure label.
Het zal nog een tijd duren voor dit wordt uitgebracht maar ik kan wel al meegeven dat ze hiermee eind deze zomer live mee naar buiten komen, om naar uit te kijken!

Duivelse bezeten muziek kwam er van het Gāyan Uttejak Orchestra, het alter ego van de Hongaar László Hortobágyi.
https://www.discogs.com/Gayan-Uttejak-Orchestra-Kr%C3%B3tka-Historia-GUO-A-Brief-History/release/1643775 

Peter had de verzamelaar Krótka Historia GUO / A Brief History meegebracht en dacht ons hiermee te verrassen.
Hij wist echter niet dat wij sinds jaar en dag bij iedere volle maan, daglicht schuwende rituelen uitvoeren.
Inclusief met bloed besmeurde blanke slavinnen, én steevast op muziek van onze favoriete László, nog steeds mijn favoriete leverancier voor de gepaste soundtrack bij dergelijke onaardse festijnen.
Terug naar de muziek, deze verzamelaar is niet te beluisteren op internet, er staan o.a. tracks op uit László Hortobágyi - Traditional Music of Amygdala uit 1981 en die staat wel integraal op Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=90HdclJR2hk
Wat duiding over de Gāyan Uttejak Society, de naam verwijst naar de hindoe-moslimmuzikantenmaatschappij opgericht door Navraojji Kabraji in 1870.
Naast een muziekstudio is dit ook een opmerkelijke bibliotheek met oosterse muziek.

Moderne industriële samenlevingen en hun overweldigende superioriteit in technologie en dynamische expansie reorganiseren de wereld volledig. 
Alle traditionele culturen die vreemd zijn aan deze technologisch homogene samenlevingen zijn gedoemd tot uitsterven. 
Dit betekent dat er een reële mogelijkheid is dat traditionele culturen vervallen voordat ze de circulatie van de "wereldcultuur" kunnen betreden. 
Met dit alles in gedachten richtte Lāszlō Hortobāgyi in 1981 de Gāyan Uttejak Society op in Boedapest. 
Dit is geen doordeweeks theekransje, de leden van de Gāyan Uttejak Society hebben de taak het werelderfgoed van de traditionele culturen te bestuderen, waaronder de klassieke taal van de hindoe-moslimtraditie van de Hindusthani muziek.
Enkele studieonderwerpen: bioastronomie, kathakali (een klassieke dansvorm uit Zuid-India), polyfone composities van de 15e eeuwse Nederlandse componist Johannes Tinctoris en de 19e eeuwse Franse en Duitse componisten Louis Vierne en Max Reger, nigromantie (zwarte kunst), Rāga-mālā (middeleeuwse Indiase schilderkunst), Kundalini seks (een vorm van Tantrische seks), foltertechnieken van de Inquisitie, het Nazi concentratiekamp Bergen-Belsen, dolfijn-en walvisgezangen, Vedānta (het pad van kennis uit het Hindoeïsme), het kaste systeem van het kapitalisme en de koers van de Nasdaq.

Ook worden ze geacht zich te verdiepen in de rapporten van het Post Ozma-project van de Puerto Ricaanse Arecibo Radio Telescoop, de aard van menselijke vervreemding, Polynesische polyritmiek, het werk van de Amerikaanse biologe Lynn Margulis, hersengolfsynthesizers, ectoplasma, het Seti-Phoenix-project, navigatiesoftware van de Ohio-onderzeeërs, cyborgs, pyknolepsie, werken van Zoltan Ganti, recreaties van de oude Bali banjar's gamelan composities en de soorten gongs, transplantatie van het menselijke bewustzijn in het internet enz...
Dit om even de interessesfeer van László Hortobágyi te schetsen.

De man brengt reeds 40 jaar aan de lopende band CD's uit, een overzicht op zijn website:
http://guo.hu/?page_id=182 
De wereld van Hortobágyi is bevreemdend, wonderlijk en gevaarlijk, ik deed er nog een schepje bovenop door enkele tracks uit 6th All-India Music Conference (1995) te draaien. 
Helemaal in het kader van het WK voetbal in Rusland, deze Russian Chakra:
https://www.youtube.com/watch?v=sAVzu0LHoDg 


Met het project van Joost & Johan VdA in gedachten liet ik een stuk horen van Sound of Heaven, een bijzondere CD uit 1994 van U V O II, een éénmalige samenwerking van de heren Amir Abadi (Dr. Atmo), Blaine L. Reininger (Tuxedomoon), Ingo Schnorrenberg en Michael Pagenstedt.
Dit kleinood vond onderdak bij het label van de, in onze kringen zeer gewaardeerde en betreurde Pete Namlook, Fax +49-69/450464.
https://www.discogs.com/U-V-O-I-I-Sound-Of-Heaven/release/109447
De eerste track van het album, Soundtrack of my Dreams werd beluisterd:
https://www.youtube.com/watch?v=uzsH_ZFI0Rs 


Er was al heel wat goede muziek aan bod gekomen, hoog tijd voor Isidore Genois om het niveau naar beneden te halen.
Tot op het niveau van de onderbroek, alhoewel aan de teksten van de liedjes te horen, zelfs die onderbroek er teveel aan was.
Isidore was in zijn niet aflatende speurtocht naar muzikale rariteiten op de eerste Nederlandse seksplaat gestoten!
En een stoot zal deze Candy (Nederlands Eerste, Enige & Echte Sex-Elpee!) van Peer Mullens, Joke Raviera En De Vrolijke Trekkers in 1967 wel geweest zijn!
Geniet van onvergetelijke klassiekers als Heet in de Mond en de avonturen van  Manus, Gerard en Marga:
https://www.youtube.com/watch?v=xfnqfJFN_88&gl=BE 
https://www.youtube.com/watch?v=DKyRaiIL3_4&gl=BE 
https://www.youtube.com/watch?v=UxL-ty8ILWI 

Stefaan gooide er Borokov Borokov achteraan, een uit de hand gelopen project van Arne Omloop (Bed Rugs), Noah Melis (Shy Dog, Pascale Deweze), Boris Van den Eynden (Laat Maar, Cuntst) en Yorgos Tsakiridis (The Hickey Underworld, King Dick).
Hun eerste worp, Eerlijk Delen, werd eind vorig jaar uitgebracht op het Antwerpse Rotkat Records.
Niet makkelijk om dit plaatje met een amalgaam aan stijlen te omschrijven maar Didier Becu van Luminous Dash vat het heel goed samen:
https://luminousdash.com/portfolio-items/borokov-borokov-eerlijk-delen/ 
Dit is echt een leuke ontdekking en hier helemaal te beluisteren of nog beter, aan te schaffen:
https://rotkat.bandcamp.com/album/eerlijk-delen
Die jongens hebben zich duidelijk geamuseerd en dat deden wij ook!
Had Ik Maar Wat Meer Vakantie was vorig jaar de vooruit geschoven single:
https://www.youtube.com/watch?v=A3iyPDxOSCk 

De volgende persoon waarmee Stefaan ons liet kennis maken was Fred Welton Warmsley III, die naam zegt jullie allicht niet zo veel.
Waar zijn drum n bass alter ego Lee Bannon al een belletje doet rinkelen, is het gegeven dat deze man als Dedekind Cut ook thuis is in de industrial en ambient noise wereld, een verrassing.
https://www.discogs.com/Dedekind-Cut-Tahoe/master/1323372 
Zijn meest recente Tahoe werd begin dit jaar uitgebracht door Kranky.
http://www.kranky.net/ 
Het is een mooie ambient plaat geworden die nergens verveelt, luister maar naar de track MMXIX waarin er naast heel wat geluidseffecten ook gebruik wordt gemaakt van Japanse klokken en keelgezangen.
https://leebannon.bandcamp.com/track/mmxix
Neem de tijd om deze muziek te beluisteren, bij voorkeur het volledige album, doe je dit in het donker met koptelefoon op, zal dit ongetwijfeld leiden naar een zalige desoriënterende luisterervaring.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=34&v=0LE_wTIl47Q
Warmsley is afkomstig uit het zonnige Sacramento in Californië, dat verklaart misschien de overwegend warme klankkleur van Tahoe.
Een recensie:
https://pitchfork.com/reviews/albums/dedekind-cut-tahoe/
Ook integraal op Bandcamp: https://leebannon.bandcamp.com/

De volgende drie CD's werden door Peter aangegeven.
Fontanelle (de helft van jaren negentig space rock band Jessamine) bracht begin deze eeuw twee albums uit bij Kranky.
Vitamin F, hun derde, liet 10 jaar op zich wachten en is iets helemaal anders. 
Uitgebracht op het Southern Lord label waar doorgaans doom metal bands zoals Sunn O))) onderdak vinden.
https://www.discogs.com/Fontanelle-Vitamin-F/master/493585 
Met metal heeft deze Vitamin F echter niets te maken, met een gat in hun schedel al evenmin.
Dit album is niet meer of niet minder dan een tribute aan Miles Davis!
Een zeer geslaagd eerbetoon dat Peter voor een belachelijk klein prijsje op de kop kon tikken op Desertfest aan het standje van het Southern Lord label.
De reden hiervoor is dat dit fantastisch hebbeding tussen wal en schip valt, geen voer voor de doorgewinterde metal fan en buiten bereik van de jazz liefhebber.
Toch staat er een review op All About Jazz:
https://www.allaboutjazz.com/fontanelle-vitamin-f-by-dave-wayne.php
Bandcamp is tegenwoordig een evidentie geworden, ook deze staat er integraal op:
https://fontanellesl.bandcamp.com/album/vitamin-f

Anton Fier is geen kleine naam maar bij mij gingen de knipperlichten toch niet meteen aan...

Achteraf bleek dat ik zelfs een soundtrack van de man in huis heb, met name The Photographer's Wife waarop ook Stina Nordenstam zingt!

Fier is drummer en componist en zat nog in The Rocket Band van Herbie Hancock.  
Speelde in een hele hoop bands zoals Pere Ubu, The Lounge Lizards, met Arto Lindsay en John Zorn in Locus Solus, zat ook bij Swans, in het Peter Brötzmann Tentet, The Golden Palominos (met Arto Lindsay, Bill Laswell en Nicky Skopelitis), Friends Of Earth (met o.a. Haruomi Hosono, James Brown en Maceo Parker), Autonomous Zone (met Bill Laswell) en nog heel veel meer:
https://www.discogs.com/artist/58286-Anton-Fier
De man duikt veel op in de entourage van Bill Laswell
 
Op Dreamspeed is het niet anders, ook usual suspects Buckethead en Bootsy Collins zijn van de partij.
Een boeiende cd waarvan er slechts twee tracks te beluisteren zijn:
De titeltrack met zang van Blonde Redhead zangeres, Makino Kazu en Phew (Hiromi Moritani):
https://www.youtube.com/watch?v=er3vAkGOJoI&list=RDer3vAkGOJoI&t=12 
En Emotional Smear:
https://www.youtube.com/watch?v=cvwBhar67H4 

F/i is een Amerikaanse band die ooit als The Surfin' Führers door het leven ging en in hun 36-jarige carrière meer dan 25 albums op hun actief hebben.
Oorspronkelijk sterk beïnvloed door Throbbing Gristle en Nurse With Wound, later meer door Hawkwind en Spacemen 3.
A Question For The Somnambulist uit 2003 was het album die Peter voor ons meegebracht had.
https://www.discogs.com/Fi-A-Question-For-The-Somnambulist/master/170705 
Het was al laat maar we luisterden toch naar enkele tracks.
Deze muziek verdient zeker onze aandacht, geen hapklare brok maar eentje om op de groei te kopen.
Staat volledig op Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=u_e2w2tpOgQ
Een review:
http://www.expose.org/index.php/articles/display/fi-a-question-for-the-somnambulist-13.html 

Met de klassieker gingen we 40 jaar terug in de tijd.
Ik koos voor Baumann / Koek uit 1979 van het duo Wolfgang Baumann en Ata Koek.
https://www.discogs.com/Baumann-Koek-Baumann-Koek/release/8115216 
Dit is naar mijn weten het enige muzikale wapenfeit van deze heren, maar wat voor één!
Tijdloze klassieker is geen overdreven bewoording.
Op Bol.com prijzen ze dit juweeltje als volgt aan, dit bespaart me alvast een bespreking:

De jaren zeventig waren de bloeiperiode van de Duitse electronika. Can, Kraftwerk, Tangerine Dream
Soms leek het of iedere Duitser een synthesizer had. 
Het label Bureau B blijft jagen op vergeten werk uit die periode en brengt dat in optimale geluidskwaliteit opnieuw uit. 
Meesterlijk is de enige plaat die het duo Baumann/Koek in 1978 uitbracht. 
Vijf hypnotiserende nummers die regelmatig aan Mike Oldfield en vooral Pink Floyd doen denken. 
Eerst verschenen er 1000 exemplaren in eigen beheer, toen 5000 die vooral in Japan verkocht werden. 
En daarna... niks. Tot nu. 
De muziek van Wolfgang Baumann en Ata Koek is niet aangetast door de tand des tijds. Integendeel, dit is een muzikale ontdekkingsreis met eeuwigheidswaarde.


Ik schafte mijn exemplaar aan 1/4 van de Bol.com prijs aan tijdens de uitverkoop van de Wool-E-Shop... 
Het album werd, ondanks het al laat was, integraal beluisterd. 

Er zullen wel heel wat concerten en festivals op stapel staan.
Gent Jazz, Cactus Festival in Brugge, de Gentse Feesten enz. Björk op het St.Pietersplein en nog héél véél meer.
Zoek het maar zelf uit, 't zal niet moeilijk zijn om je geld uit te geven, deze dagen.
Ik ga in zomerreces, 17 september is luisteravond 96 gepland.


Antelias Musical Terveisiä 

Bakerman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten