donderdag 28 maart 2019

Luisteravond 99 ~ Maart 2019 Deel II

Het verslag van luisteravond 99, deel I vindt je hier:
http://luisterpost.blogspot.com/2019/03/#.XJnqvX7vLBI 
Met Prince gingen we verder, niet de kleine uit Minneapolis, ook niet het bekende Prince Fourré Vanille koekje maar de Fransman Jean-Michel Desbouis die in 1982 het kosmische album Prince uitbracht.
https://www.discogs.com/Jean-Michel-Desbouis-Prince/release/7486333 
Tijdens zijn speurtocht in obscure muziekblogs botste Isidore Genois op dit voor ons onbekende juweeltje.
Dit (enige) album van Desbouis zou wellicht nooit onder de aandacht zijn gekomen ware het niet dat er ene Stella Zelcer op te horen is die vooral bekend is als Stella Vander, zangeres bij de Franse band Magma en echtgenote van diens drummer en oprichter Christian Vander
http://www.magmamusic.org/en/home/ 
In het genre van de Berlin-School is dit een topper, tripperige soundscapes met goed uitgewerkte sequencer partijen waardoor het heerlijk "weg-zweven" is.
De openingstrack Voyage:
https://www.youtube.com/watch?v=fai7HGlS6IQ  
Wat de plaat helemaal doet uitstijgen boven de vele releases die destijds werden uitgebracht is de zang van Stella Vander, luister maar naar De La Terre A L'Ether en Les Fils Du Ciel :
https://www.youtube.com/watch?v=m_MJZPgrdY0 
https://www.youtube.com/watch?v=POaag2xRXNw 
Uitgebracht op FLVM ("Faites Le Vous-Même) wat zoveel wil zeggen als "doe het zelf".
https://www.discogs.com/label/66885-FLVM
Van Desbouis is na Prince niets meer vernomen, hij zou ook nog in een band genaamd Aum hebben gespeeld en er zou nieuwe muziek van hem op MySpace staan maar ik vind daar niets van terug.
Prince is momenteel een zo goed als onvindbare zeldzaamheid die nooit werd heruitgebracht, de prijzen op veilingssites swingen dan ook de pan uit.
Het gerucht bestaat dat Jean-Michel Desbouis enkele exemplaren van Prince heeft vernietigd, waardoor het nog zeldzamer is geworden...

Hoe we erbij kwamen is me niet meer duidelijk maar Pieter had onlangs de Larger Than Life show (2012) gezien van Alex Agnew en was er heel opgetogen over.
De scene waarin hij Hitler imiteert blijft hilarisch dus bekeken we die YouTube-gewijs nog eens.
https://www.youtube.com/watch?v=8QZuJj_RVeo

Ook grappig was het aandeel van Johan "Den Elder", zelf was hij niet aanwezig maar hij bezorgde ons wel de grappige single The Singing Sheep.
De componist van deze gekkigheid is Jeff Mutton en dat is een alias van niemand minder dan Virgin baas Richard Branson!
De single werd uitgebracht door Sheep Records tijdens de kerstperiode van 1982.
https://www.discogs.com/The-Singing-Sheep-Baa-Baa-Black-Sheep/release/2125008 
Het zou destijds ook een beetje Branson zijn opgestoken middelvinger naar de grote bands zijn geweest die niet wilden tekenen bij Virgin Records.
Branson's tante Claire Hoare, vertelde over de zangtalenten van haar schapen dus stuurde hij een team van geluidstechnici naar haar kudde in Norfolk om het geblaat van de schapen en enkele andere dieren op het erf op te nemen.
Via de wonderen van de technologie van de jaren tachtig werd alles samengevoegd tot een single die net op tijd werd uitgebracht voor Kerstmis: Baa-Baa Black Sheep

Beginnend als een schaap-versie van het kinderrijmpje met muziek gebaseerd op Tchaikovsky's 1812 Ouverture horen we naast de schapen ook kippen, eenden maar ook drums en synths.
https://www.youtube.com/watch?v=9uZNx4VQ-tY 
Alle gekheid op een kippenstokje, op de B-kant staat Flock Around the Clock:
https://www.youtube.com/watch?v=OSxSjsO8ujk 
De single werd een kleine hit met op 18/12/1982 een 42e plaats als hoogste notering in de UK Top 75.

Voor de ernst terug kwam werd de link gelegd met The Justified Ancients of Mu Mu (The JAM's aka The KLF) door The Queen and I te draaien uit 1987 (What the Fuck Is Going On?).
https://www.discogs.com/The-Justified-Ancients-Of-Mu-Mu-1987-What-The-Fucks-Going-On/release/140785
Ook hier blatende schapen op deze ABBA parodie.
https://www.youtube.com/watch?v=qr-OM5bdlto
Het hele album is één grote opzettelijke provocatie dat bol staat van plagiaat:
https://www.youtube.com/watch?v=_lKhJYfENuw 

Meer info:
https://theritesofmu.wixsite.com/klf-kommunications/about-the-guys 
https://en.wikipedia.org/wiki/1987_(What_the_Fuck_Is_Going_On%3F)
Na klachten van het ABBA management werd de LP uit de handel genomen... 
King Boy D (Bill Drummond) en Rockman Rock (Jimmy Cauty) reisden samen met een New Musical Express-journalist af naar Zweden met de hoop met ABBA te kunnen praten, ze hadden hun gouden plaat bij maar bij gebrek aan de aanwezigheid van de echte Agnetha Fältskog huurden ze dan maar een, op de "blonde van Abba" gelijkende prostituee in die ze aan de pers voorstelden als "Agnetha in moeilijker tijden".
Van de originele LP's stock werden enkele exemplaren overboord gezet op
de ferry naar Zweden.  

De rest werd verbrand in een veld in Göteborg voor zonsopgang (zoals te zien op de cover van hun volgende album, Who Killed The JAMs?).
De JAM's speelden ook een opname van The Queen and I luid af voor de kantoren van ABBA's platenlabel, Polar Music wat de kans op een eventuele overeenkomst niet echt zal vergroot hebben.
De terugreis was onverwacht veelbewogen, waarbij de JAM's per ongeluk een eland raakten en door een boer werden beschoten. 

Een kogel raakte de motor van hun Ford Galaxie-politiewagen die op eigen kosten terug naar Engeland werd gesleept.

Patsker had een uitstekende verzamelaar bij, Anthology of Contemporary Music from Africa Continent heeft een mooi overzicht in huis van wat dit veelzijdige continent op muzikaal vlak zoal te bieden heeft.
De 14 tracks op dit Afrika luik laten boeiende combinaties horen van westerse elektronische en meer typische Afrikaanse muziek.
Een ware ontdekking deze Anthology of Contemporary Music from Africa Continent!
Meer hoef ik er niet over te vertellen, dat deed Merchants of Air baas Serge Timmers reeds:
http://www.merchantsofair.com/albums/various-artists-anthology-of-contemporary-music-from-africa-continent 
Hier helemaal te beluisteren/aan te schaffen of nog beter, gun je lokale platenboer ook iets.
https://unexplainedsoundsgroup.bandcamp.com/album/anthology-of-contemporary-music-from-africa-continent
Uitgebracht door The Unexplained Sounds Group die hiermee niet aan hun proefstuk toe zijn, eerder brachten ze o.a. zeer interessante verzamelaars uit met Libanese, Iraanse, Portugese, Latijns Amerikaanse muziek en nog zoveel meer, check hun bandcamp-pagina:
https://unexplainedsoundsgroup.bandcamp.com/ 

Josh Graham is van vele markten thuis, actief als visueel artiest, multi-instrumentalist, componist van elektroakoestische muziek, richtte de bands Red Sparowes en Battle of Mice op, is te horen bij de post/metal rock band A Storm Of Light en werkte samen met heel wat artiesten waaronder Jarboe.
Onder de moniker IIVII bracht hij solo tot nu toe drie albums uit, zijn meest recentste Obsidion had Patsker voor ons meegebracht.
http://resonantiivii.com/ 
https://www.discogs.com/IIVII-Obsidian/release/13325490 
Graham componeerde deze muziek op dit album voor de documentaire My Mother! The Downward Spiral.

Dit is een "behind the scenes" documentaire over het tot stand komen van Darren Aronofsky’s film, Mother.
https://resonantiivii.com/mother-the-downward-spiral/ 
Patsker Omaer Beguin bracht niet alleen de CD mee, hij schreef tevens een review op Luminous Dash:
https://luminousdash.be/reviews/album-reviews/iivii-obsidian-consouling-sounds/ 
Obsidion is een schitterend, sfeervol en filmisch ambient album, hier helemaal te beluisteren:
https://resonantiivii.bandcamp.com/album/obsidian 
Uitgebracht op het Gentse Consouling Sounds!
https://consouling.be/release/obsidian 

Op een zeker moment bracht Peter het gesprek op Mark Debroey aka Sebastopol, voor mij reden genoeg om de 3CD Ambient Nation 5 erbij te halen, een schitterende verzamelaar Belgische elektronische muziek verpakt in een weinig originele goedkope lijkende hoes.
De hele verzamelaar ga ik hier niet bespreken, dat werd reeds gedaan in Dark Entries, Luminous Dash en tevens door Merchants of Air houthakker Patsker:
http://www.merchantsofair.com/albums/various-artists-ambient-nation-5
http://www.darkentries.be/nl/recensies/various-artists-ambient-nation-5/ 
https://luminousdash.be/reviews/ambient-nation-5-wool-e-discs%ef%bb%bf/ 
Door Wool-E Discs uitgebracht in de Belgian NeuMusik reeks op 300 exemplaren, veel exemplaren zijn er niet meer verkrijgbaar, laat jullie zeker niet tegenhouden door de hoes, de muziek is prachtig:
https://belgianneumusik.be/album/wed044-bnm013-ambient-nation-5-ambient-berlin-school-em 
Iedereen aanwezige op deze luisteravond had deze Ambient Nation 5 reeds in zijn kast staan dus beperkte ik me tot de eerder genoemde Sebastopol's All In The Mind en de sublieme track van Hoshin, Fault.
https://belgianneumusik.be/track/all-in-the-mind 
https://belgianneumusik.be/track/fault

William Earl Collins zal niet direct een belletje doen rinkelen maar als ik zeg dat die man zich ook wel Bootsy laat noemen dan verschijnt onmiddellijk het beeld van die flamboyante muzikant met zijn stervormige gitaar op het netvlies.
In 1993 nam hij als Zillatron het album Lord Of The Harvest op en daaruit liet Peter ons de tracks Fuzz Face en No Fly Zone (The Devils's Playground) horen.
https://www.discogs.com/Zillatron-Lord-Of-The-Harvest/release/107986 
https://www.youtube.com/watch?v=Ur6vZnGGR0g
https://www.youtube.com/watch?v=BpKm09gA3N4

Het album werd uitgebracht als onderdeel van de Black Arc-serie van Bill Laswell en is gewijd aan de nagedachtenis van de Funcadelic en Parliament gitarist Eddie Hazel, die enkele maanden eerder in december 1992 stierf.
Lord Of The Harvest is een maf samengaan van funk en metal gekruid met sci-fi elementen en voorzien van een dubbele dosis humor.
Bootsy Collins werd op dit album bijgestaan door heel wat muzikanten zoals de onvermijdelijke Buckethead en Bill Laswell.
Zowat alle vocalen neemt Bootsy Collins voor zijn rekening maar Grandmaster Melle Mel en Umar Bin Hassan hadden ook hun aandeel.
Collins maakt er toch vooral zijn eigen show van, in zijn zelf gecreëerd ongrijpbaar universum hebben de heren zich duidelijk goed geamuseerd.
Deze muziek is niet voor iedereen, een ruimdenkende luisteraar die houdt van magistraal supersnel gitaarwerk, uitzinnige funky bassen en sci-fi-geinigheid zal Lord Of The Harvest zeker naar waarde weten te schatten.
Het volledige album:
https://www.youtube.com/watch?v=PXnpBhdMNT0

De totale verbijstering maakte zich meester van The Blue Room want Patsker legde de naald op Concave van W/V.

Dit zijn James Welburn & Juliana Venter, zij werken samen op dit door Silken Tofu uitgebrachte album.
Twee tracks, goed voor 32 minuten muzikale waanzin.
Zoals te lezen op de bandcamp pagina lijkt de A kant een "exorcisme-seance die vreselijk fout is gegaan". 
Wat Venter aanvangt met de "objects" waarvan sprake, is me een raadsel maar één van de aanwezigen hield het op "heel groot aambeiengehalte".
Kant B Moonunit is meer beheerst en samenhangend, toegankelijk wordt het nooit en dat zal zeker niet de bedoeling zijn.

Enkele reviews:
http://freq.org.uk/reviews/w-v-w-v/ 
http://www.nitestylez.de/2019/01/wv-wv-silken-tofu-060.html
Luisteren of aankopen kan hier:
https://silkentofu.bandcamp.com/album/w-v
James Welburn, een naar Noorwegen uitgeweken Brit, is een drone en noise gitarist woonachtig in Lillehammer en daar werd het album dan ook gemixt.
De man werkte reeds samen met o.a. Miasmah labelbaas en de helft van Deaf Center: Erik Knive Skodvin, Gareth Davis van Merzbow en het collectief A-Sun Amissa, de drummers Simon Scott (Slowdive), Eric Thielemans en
The Necks drummer Tony Buck waarmee hij zijn debuutalbum, Hold, opnam:
https://jameswelburnmiasmah.bandcamp.com/ 

De Zuid-Afrikaanse Juliana Venter is een performancekunstenares die na een passage in Berlijn, het geluk vond in Noorwegen en in Oslo woont.
Ze is een heel veelzijdige artieste, bezit een hoge bariton opera stem, speelt piano en is tevens actrice, zo was ze o.a. te zien in de serie Tarzan: The Epic adventures, zou ze daar zo hebben leren gillen?
https://www.imdb.com/name/nm1051366/
 
In de 90s richtte ze samen met toenmalige partner Marcel Van Heerden het zwaar van de pot gerukte Mud Ensemble op: 
https://mud-ensemble.bandcamp.com/album/1993-1999
Venter nam in 2011 samen met Joseph Suchy als Spooky Attraction From A
Distance het door Staubgold gereleasede Sunflower Sutra uit, een interessant
folk indierock album.
Heel wat info over Juliana Venter in dit uitgebreid interview: 
http://pltfrm.co.za/the-queen-of-the-lost-generation-an-interview-with-juliana-venter/
Om af te sluiten een live performance van de blonde staalarbeidster:
https://www.youtube.com/watch?v=6HTKnRL3JuA
https://www.youtube.com/watch?v=jArDvIWV-jw 

We slikten dit even door met een assortiment Keun biertjes.
https://www.keun.be/ 

 

Peter moet gedacht hebben, het is tijd voor wat experimentele "noisy hardcore-artjazzpunk" of zoiets ondefinieerbaar.
Dull Schicksal ‎is een Nederlandse band bestaande uit Colin McLure, Frans Friederich, Hajo Doorn, Henk Bakker en Lukas Simonis die actief was van 1984 tot 1997.
https://www.discogs.com/Dull-Schicksal-Neem-Die-Pijp-Uit-Je-Muil-Jij-Hond/master/739406 
Oorspronkelijk begonnen als een vreemde popband die evolueerde naar een meer Glenn Branca en Pere Ubu sound waarna de stijlen aanvankelijk over elkaar tuimelden om uiteindelijk toch tot een min of meer consistent geluid te bekomen.
Vanaf 1990 brachten ze jaarlijks een album uit dat opgebouwd was rond één thema.
They Saved Hitler's Brain (1991) was geïnspireerd door exploitatiefilms.
Neem Die Pijp Uit Je Muil Jij Hond (1992) was meer hardcore-jazz beïnvloed.
Dikke Mannen (1993) werd voornamelijk gezongen door vrouwelijke gastvocalisten en ging over de schoonheid van ellende, hieruit, het heerlijke en instrumentale Fazanto:
https://www.youtube.com/watch?v=mh0aaNBURjY&t=9s
Herfstblad'ren (1994) was hun visie op punkrock, één van de tracks, De Man Van Tatabanya: https://www.youtube.com/watch?v=FKlTcxfFlJU
Dull's Dullest Vol II (1995), het vervolg op Vol I op cassette uit 1991 was een mengelmoes van oude nummers die nooit werden uitgebracht, vreemde improvisaties voor de radio, filmmuziek en een paar live-tracks.
Ambush (1996), aangezien het duidelijk was dat dit hun laatste zou zijn, besloot de band om er één te maken, bestaande uit 3 verschillende delen die apart van elkaar gespeeld zouden moeten worden, hieruit, Crash: https://www.youtube.com/watch?v=UlIZMyOIe_Q
 
Neem Die Pijp Uit Je Muil, Jij Hond was de CD die Peter bij had en daarvan beluisterden we enkele tracks zoals Thin Man en Seven Is A Jolly Good Eight waarvan dit de live versie is:
https://fransfriederich.bandcamp.com/track/seven-is-a-jolly-good-eight-2
De volledige albums staan niet op YouTube of Bandcamp maar er staan wel heel wat compilatiealbums op de pagina van Frans Friederich:
https://fransfriederich.bandcamp.com/album/extended-bands-dull-schicksal-henk-bakker-ri-p-recyclopedia-1992-2007
Friederich zijn pagina is trouwens een echte schatkamer, ook heel wat ambient albums van zijn hand:
https://fransfriederich.bandcamp.com/ 
Voor de liefhebbers, een introductiefilmpje van de band:
https://www.youtube.com/watch?v=swIhChceodQ&list=RDswIhChceodQ&start_radio=1 
Op No Longer Forgotten Music is meer info en zijn ook download-links te vinden:
http://433rpm.blogspot.com/2008/09/music-by-lukas-simonis-dull-schikcksal.html 
Dull Schicksal splitste in 1997 maar de leden bleven met elkaar samenwerken in andere bands en projecten; WORM (een plaats voor experimentele kunst in Rotterdam), Coolhaven (met Simonis en Doorn), Static Tics (met Bakker en Simonis). 
Alleen McClure hield het voor bekeken en maakte naar verluidt vooral baby's...
Als uitsmijter deze bandcamp pagina van Lukas Simonis' label Z6 met o.a. een live concert van Dull Schicksal:
https://z6records.bandcamp.com/ 

Patsker verkoos in de Nederlandse muziekscene te blijven hangen maar dan heel recent.
Luitspeler Jozef van Wissem maakte met cineast en gitarist Jim Jarmusch, An Attempt to Draw Aside The Veil, hun vierde samenwerking reeds.
Beide heren wonen in New-York, ze hoeven zich niet ver te verplaatsen voor een nieuwe samenwerking.
Tegelijk verscheen er ook nog een mixtape-cassette met favoriete muziek waarop de heren ieder een kant voor hun rekening nemen.
https://www.discogs.com/Jozef-Van-Wissem-Jim-Jarmusch-An-Attempt-To-Draw-Aside-The-Veil/master/1500200
De apocalyptische visies van de religieuze dichter en schilder William Blake en de verdeeldheid wekkende ideeën van de fundamentele occultist Helena Blavatsky worden over de zeven tracks van het album gespreid.
An Attempt to Draw Aside The Veil is een gemoedelijk album, als Jarmusch zich wat gedeisd houdt zou je zelf van "luit-ambient" kunnen spreken, zo zou ambient in de Middeleeuwen geklonken hebben.
In de slottrack, When the Sun Rises Do You Not See a Round Disc of Fire is een fragment van Blake's Vision of the Last Judgement te horen:
https://www.youtube.com/watch?v=QCTZxYMKgoU
Het complete album:
https://jozefandjim.bandcamp.com/album/an-attempt-to-draw-aside-the-veil 
Recensies zijn hier te lezen:
https://pitchfork.com/reviews/albums/jozef-van-wissem-jim-jarmusch-an-attempt-to-draw-aside-the-veil/
https://kluisteraar.nl/jozef-van-wissem-jim-jarmusch-an-attempt-to-draw-aside-the-veil/ 
https://www.popmatters.com/jozef-van-wissem-jim-jarmusch-2628414234.html?rebelltitem=2#rebelltitem2
 
Van Wissem is geen kleine naam, de man slaagde erin om een middeleeuws instrument terug hedendaags te doen klinken en bracht sinds begin deze eeuw reeds meer dan 30 albums uit.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jozef_van_Wissem 
Op 31 mei staat hij op de affiche van het Dunk Festival.

Meer over Jim Jarmusch:
https://www.imdb.com/name/nm0000464/
https://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Jarmusch
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jim_Jarmusch

De man maakte in 1995 Dead Man, één van mijn favoriete films ooit dus eeuwig respect, ook hier was William Blake, samen met de geweldige soundtrack van Neil Young, de rode draad:
https://www.imdb.com/title/tt0112817/?ref_=nm_flmg_dr_14

Dan restte enkel nog de klassieker, de cirkel was, wat deze avond betreft rond en Dirk Serries die de avond begon mocht die ook afsluiten met Echoing Delight van dronespecialist Vidna Obmana uit 1993.
Vidna Obmana is Servisch (Google Translate detecteert ook Macedonisch en Russisch...) voor gezichtsbedrog, hij kon dan ook voor оптичка илузија hebben gekozen maar dat bekt nu eenmaal niet zo gemakkelijk.

Dirk Serries zijn muzikale carrière begint zo stilaan encyclopedische vormen aan te nemen, ik probeer een overzicht te geven maar weet nu al dit dit verre van compleet zal zijn en dit vanwege de onstuitbare energie waarover Serries beschikt, spoedig achterhaald zal zijn.
Vroeger was het eenvoudig, onder de moniker Vidna Obmana stuurde hij vanuit zijn Serenity Studio tussen 1984 en 2009 meer dan zeventig albums uit!
Hij werkte daarbij regelmatig samen met muzikanten van allerlei strekkingen en uit alle windstreken.
Teveel samenwerkingen om op te noemen, loop zelf de lijst maar af op Discogs:
https://www.discogs.com/artist/12969-Vidna-Obmana?noanv=1
https://vidnaobmana.bandcamp.com/ 
Fear Falls Burning was van 2005 tot 2012 zijn ander alter ego waaronder een 20-tal releases werden uitgebracht.
Voor dit project werden de synths aan de kant geschoven en vervangen door gitaar en effectboxen.
Ook hier schuwde Serries de aanwezigheid van andere muzikanten niet waarvan zielgenoten Nadja de bekendste zijn.
https://www.discogs.com/artist/294537-Fear-Falls-Burning 
https://fearfallsburning.bandcamp.com/
 
Vanaf 2008 schudde Dirk Serries de alter ego's van zich af en ging onder eigen naam muziek uitbrengen, dit leverde tot op heden meer dan 50 albums uit en ook hier heel wat samenwerkingen met artiesten uit hoofdzakelijk de ambient en jazz wereld.
Tot 2012 bracht hij vooral onder eigen naam zijn Microphonics albums uit.
https://dirkserriesmicrophonics.bandcamp.com/ 
De laatste 6 jaar werden er een massa samenwerkingen aangegaan, Serries voelt zich meer en meer thuis in de improv jazz wereld.
https://www.discogs.com/artist/605817-Dirk-Serries
Is dit nu alles wat deze muzikant deed? Verre van!
De man is tevens als Vidna Obmana actief in bands en projecten zoals Neurotic Youth (met Peter Desmet in 1987), Terrace Of Memories (met Projekt labelbaas Sam Rosenthal
https://blacktapeforabluegirl.bandcamp.com/album/terrace-of-memories), Principle Of Silence (met Joris De Backer https://vidnaobmana.bandcamp.com/album/live-i), Continuum met Porcupine Tree's Steven Wilson en met Dirk De Saever als Ratbau voor de verzamelaar Underground Belgian Wave Volume 1.
Als Fear Falls Burning vormde hij met Robert MacManus het duo The Black Fire en met Michael Beckett, The Eightfold Model: https://tonefloat.bandcamp.com/album/the-eightfold-model
Onder eigen naam zijn de projecten waar Serries deel van uit maakt amper bij te houden, samen met levenspartner Martina Verhoeven en Paul Van Den Berg vormt hij 3 Seconds Of Air https://3secondsofair.bandcamp.com/, dan is er ook nog Akhet (zie begin van dit verslag), Art Of Cosmic Musings (met Teun Verbruggen https://tonefloat.bandcamp.com/album/transmission), Scatterwound (met Hellmut Neidhardt aka https://midirarecords.bandcamp.com/album/mn),
 
The Sleep Of Reason is een post-blues-drone project samen met Jon Attwood.
https://dirkserries.bandcamp.com/album/the-sleep-of-reason 
Met John Dikeman en Steve Noble bracht hij het improv album‎ Obscure Fluctuations uit: https://trostrecords.bandcamp.com/album/obscure-fluctuations
Dirk Serries runt ook een aantal labels in eigen beheer zoals Mechanical Orchestration Music, Decade Collection en Ikon.
Maar het meest opmerkelijke label is zijn New Wave Of Jazz, een label met muziek dat een fascinatie deelt voor freejazz en alles daaraan gerelateerd.
https://www.discogs.com/label/701953-A-New-Wave-Of-Jazz 
https://newwaveofjazz.bandcamp.com/ 
Ook hier een hele resem trio's en kwartetten waar Serries deel van uit maakt zoals Quartet & Quintet waar hij musiceert met mensen uit de free en improv jazz scene zoals John Dikeman, Andrew Lisle, Colin Webster en Alan Wilkinson.
Dan is er ook nog het Serries Verhoeven Webster Trio https://newwaveofjazz.bandcamp.com/album/sluimer, het Kodian Trio (samen met Andrew Lisle en Colin Webster https://newwaveofjazz.bandcamp.com/album/i) 
Met de Zweedse drummer Tomas Järmyr vormt hij The Void Of Expansion en als de Noorse tubaspeler Kristokker Lo meeblaast ontstaat het geweldige Yodok III!
En dan is er nog het Tonus collectief, een jazz klassiek ensemble met een steeds wisselende bezetting en waarvan er ook reeds een aantal releases zijn uitgebracht en nog heel wat in de pijplijn zitten. 
https://www.discogs.com/artist/6686445-Tonus-2

Maar terug naar de klassieker, waarom deze keuze uit zo een oeuvre?
Vooraleerst moet het een album minstens 20 jaar oud zijn, dan schieten er allicht nog wel 50 over maar deze Echoing Delight was toch wel een keerpunt.
Door het gebruik van de didgeridoo en heel wat andere etnische instrumenten werd een andere richting uitgegaan en ook een nieuw publiek bereikt.
Het was ook een veel gedraaid album in het Gentse radio programma De Grens waar ik destijds op zijn zachts gezegd, nogal verslingerd aan was.
Op dit album werkte Serries voor het eerst samen met percussionist Djen Ajakan Shean die we vooral kennen van zijn samenwerking met Hybryds.  
Tom Kloeck zorgt voor extra percussie door middel van gong, rainstick en potscherven.
Echoing Delight was de voorbode van heel wat albums waar Serries de tribale toer opging met muzikanten als Steve Roach, Robert Rich en andere woestijnbewoners.
Ik kan me helemaal vinden in deze review waar er over "een subtiele mix van elektronische en akoestische elementen" wordt gesproken.
https://encyclotronic.com/music/ambient/echoing-delight-r179/ 


Verschenen op het Australische Extreme label waar die dagen heel wat superbe releases uitkwamen, het zou me te ver leiden om allen op te noemen die op dit label muziek uitbrachten, check maar zelf even:
https://www.discogs.com/label/1100-Extreme
Tussen Extreme en Dirk Serries zat het een tijd niet goed, na een lang meningsverschil kon hij de rechten terug krijgen en sommige tracks van Echoing Delight, het andere op Extreme verschenen album The Spiritual Bonding en Parallel Flaming werden in 2001 als Subterranean Collective uitgebracht bij Projekt:
https://www.discogs.com/VidnaObmana-Subterranean-Collective/release/176598
 
De luisteravond zat erop, het was mooi geweest met heel wat verrassende muziek.
De volgende zal een strikje dragen want het is de 100e!
Tussen de luisteravond en het afronden van dit verslag zag ik Carl Deseyn en zijn bos-elfen een stemmig lenteconcert geven, The Golden Glows gaven het beste van zichzelf in de AB: https://www.facebook.com/148117058554312/videos/2135198089848545/ en er was ter voorbereiding van het Antenna Festival een zeer geslaagde Littl' AntennA try-out in Post X van elektro wizards Resonant Lines en Yukuna:
https://www.youtube.com/watch?v=tmUxabIPVxc&feature=share 
https://www.youtube.com/watch?v=4yVNDbzZqgc&feature=share 
Vrijdag 29 maart is International Piano Day en daarom nodigt Icarus de Brusselse pianist Dominique Lawalrée uit voor een concert in de Gentse Bar Mirwaar, een aanrader!
https://www.democrazy.be/agenda/1962-icarus-dominique-lawalree/ 
https://www.facebook.com/events/830237570653100/
Er zijn nog heel wat redenen om concertzalen op te zoeken de komende weken en één van die redenen is Dead Can Dance op 7 en 8 mei in het Koninklijk Circus.
https://www.out.be/nl/events/553151/dead-can-dance/

Antelias Musical Terveisiä 

Bakerman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten