woensdag 25 juni 2014

Luisteravond 70 ~ Mei 2014

We gingen van start met muziek en poëzie uit Torens "Een poëtische bevraging van het menselijke ondernemen", een cd die ter gelegenheid van Open Bedrijvendag 2002 werd uitgebracht door Werf & Vlasnatie.
Carl Deseyn & Johan van Den Abeele zorgen hier voor hun vertrouwde mix van elektronische muziek aangevuld met blaasinstrumenten.
De contrabas van Michel Van Gheluwe en de gedichten van Hans Claus brachten wat extra sfeer alhoewel de stem van Claus niet altijd weet te overtuigen.
Meer info over Carl Deseyn:
http://users.telenet.be/de-ommelozen-boom/disc.htm

Ene Pat Fish liet zich in 1991 aanspreken als Black Eg en bracht een gelijknamig album uit bij Creation Records, de experimentele pop viel niet bij iedereen in de smaak maar deze The Good,The Bad & The Ugly sprong er toch tussenuit:

https://www.youtube.com/watch?v=yEd3wOR8vEA
Good cheesecake zouden sommige aanwezigen zeggen.
http://www.discogs.com/Black-Eg-Black-Eg/master/247929

Patsker heeft de weg naar onze bijeenkomsten gevonden en hij bracht zowaar 2 uitstekende flessen Hongaarse wijn mee, ik liet daarbij muziek van mijn favoriete Hongaar horen, László Hortobágyi.


Enkele nummers uit Tradional Music Of Amygdala, 6th All-India Music Conference en de verzamelaar The Arcadian Collection passeerden de revue.
Alle drie uitgebracht bij Erdenklang.
Hortobágyi staat garant voor rituele en tribale elektro met een oosterse inslag, klinkt bij momenten heel dreigend en wacko.
De muziek van Hortobágyi laat zich nog het best ervaren als een bezwerende occulte seance.
Ook zeer geschikt om schoonmoeders en ander ongewenst bezoek het huis uit te krijgen :-).
http://hu.wikipedia.org/wiki/Hortob%C3%A1gyi_L%C3%A1szl%C3%B3
http://www.discogs.com/artist/79284-L%C3%A1szl%C3%B3-Hortob%C3%A1gyi
Enkele clips van de man samen met zijn Gāyan Uttejak Orchestra:
https://www.youtube.com/watch?v=csguvd6cz9g
https://www.youtube.com/watch?v=7135YWd5cQ4
Alles wat je al altijd over László Hortobágyi wou weten:
http://www.guo.hu/html/intro.html
Wat raar dat hier nu plots een foto van een pannenkoek staat!
Hortobágyi blijkt namelijk Hongaars te zijn voor pannenkoek, maar dit terzijde.

Andrew Liles is één van van de heren van Nurse With Wound, de man bracht solo reeds meer dan 60 albums uit, ik liet enkele tracks horen uit In My Father's House Are Many Mansions, we genoten van boeiende avontuurlijke ambient.
Hier een beschrijving van deze knappe cd:
http://www.oldeuropacafe.com/main.php?nav=pd&prdct=10033
Liles zijn Discogspagina:
http://www.discogs.com/artist/72186-Andrew-Liles

Tijd om wat vinyl uit de kast te halen.
Het Belgische Aguirre Records heeft de laatste jaren een apart plaatsje verworven in muziekland.
Wie de elektronische muziek graag wat experimenteel heeft zit bij Aguirre goed.
http://aguirrecords.com/Shop/index.php?route=common/home
Ik schafte me Aeons van Pulse Emitter aan, de halve LP werd gedraaid en erg gesmaakt.
Een superbe plaat, hier kan er nog eens naar het weergaloze Hermits geluisterd worden:
https://www.youtube.com/watch?v=nFWOVbrONBI
Een live performance,aan het bierbekertje te zien, vermoedelijk opgenomen ergens in Zuid-west vlaanderen:
https://www.youtube.com/watch?v=u_F3sBWwltA
Achter Pulse Emitter gaat de Amerikaan Daryl Groetsch schuil, meer muziek van hem op zijn Soundcloud:
https://soundcloud.com/darylgroetsch

Over Orphan Fairytale bracht ik in de vorige post over de Laika avond reeds uitgebreid verslag:
http://luisterpost.blogspot.be/2014/04/a-late-night-with-laika-part-2.html
Inmiddels heb ik haar laatste dubbel LP aangeschaft, My Favourite Fairytale, een compilatie met vroeger werk eveneens uit op Aguirre.
De tracks Neverending Waves en Dragons Of The Deep dompelden The Blue Room in een mysterieuze sfeer of kwam dat door de Hongaarse wijn.
Op Soundcloud staan excerpts van beide tracks:
https://soundcloud.com/aguirrecords/neverending-waves-excerpt
https://soundcloud.com/aguirrecords/dragons-of-the-deep-excerpt
Om dit Aguirre item af te ronden nog even vermelden dat het label met een stand aanwezig zal zijn op het B-Wave festival a.s.
http://popinlimburg.cultuurplatform.be/agenda/event/293-b-wave-festival-2014

Joost had de debuut cd van Audela meegebracht en zoals we gewend zijn van Audela kregen we een uitstekende portie dark ambient, hier kan je beluisteren of digitaal aanschaffen:
http://plaguerecordings.bandcamp.com/album/audela
Meer Plague Recordings stuff:
http://plaguerecordings.bandcamp.com/

Patsker had naast wijn ook The Jazz Age van The Brian Ferry Orchestra meegebracht,die bracht ons terug naar de roaring twenties van de vorige eeuw, heerlijke ragtime jazz die klonk alsof ze echt een eeuw oud was.
Dit zijn echter allen Brian Ferry composities in een old school jazz jasje, heel knap.
Qua sfeer vergelijking viel hier de naam van Tom Waits.
https://www.youtube.com/watch?v=bqkQmozaggI&list=RDbqkQmozaggI#t=171

De muziek van het Noorse Ulver situeert zich tussen black metal en neo klassieke muziek.
Ze brachten reeds 16 cd's uit en wij beluisterden Perdition City uit 2000, dit was een ware ontdekking, een heel gevarieerde cd van een interessante band.
Bij momenten deed het ons aan Bohren und der Club of Gore denken maar pittiger en gewaagder:
https://www.youtube.com/watch?v=AUQpHPPbdCI&feature=kp
http://www.discogs.com/artist/92973-Ulver

"Bakerwoman" bracht ons terug bij onze positieven met een plateau heerlijke hapjes! 

Patsker leukte de avond verder op met Tsjechische rituele ambient van ene Druhà Smrt, we maakten kennis met zijn Deamonick Mantra V, dreigende dark ambient voor de late uurtjes.

http://sombresoniks.bandcamp.com/track/daemonick-mantra-v
Dit is te vinden op de digitale verzamelaar Thee Babblogues waar er wel meer van dergelijke rituele vleermuizenmuziek te vinden is zoals Melankolia waarvan  het religieus getinte Orpheus In Hades werd gespeeld.
http://sombresoniks.bandcamp.com/track/orpheus-in-hades
Het deed ons aan de muziek van het Zweedse Cold Meat Industry label denken en dan vooral aan raison d'être die hier al regelmatig mocht opdraven.
Voor wie nog geen depressie had, Druhà Smrt heeft een soundcloud pagina en met deze extra mantra's komt dat wel voor mekaar:
https://soundcloud.com/search?q=Druh%C3%A1%20Smrt%20-%20Daemonick%20Mantra%20V

Om te vermijden dat iemand zich onder een trein wierp (die rijdt hier echt op een paar meter voorbij) gooide Isidore Genois het over een andere boeg met het speelse Girl Talk van The Singers Unlimited.
Hier kan er nog es worden nagenoten:
http://grooveshark.com/#!/s/Girl+Talk/3J5dTh?src=5

John Oswald is een Canadese producer,danser,mediakunstenaar en tevens bedenker van de term plunderphonics, de techniek van het maken van nieuwe muziek op basis van bestaande opnames.
Oswald beschrijft het zo:
A plunderphone is a recognizable sonic quote, using the actual sound of something familiar which has already been recorded. Whistling a bar of "Density 21.5" is a traditional musical quote. Taking Madonna singing "Like a Virgin" and rerecording it backwards or slower is plunderphonics, as long as you can reasonably recognize the source. The plundering has to be blatant though. There's a lot of samplepocketing, parroting, plagiarism and tune thievery going on these days which is not what we're doing.
We luisterden uit de cd Plunderphonics naar Rainbow van String Orchestra:
http://grooveshark.com/#!/s/101+String+Orchestra+Rainbow/2p85d2?src=5
http://www.discogs.com/Plunderphonic-Plunderphonic/release/231483

Isidore trok een vers blik ongein open met name de knotsgekke Livestock Rock and Jungle Jams van Barnyard Beat.
Daaruit luisterden, het is te zeggen,we probeerden te luisteren naar het kattengejank van The Mew Kids On The Block en hun verkrachte versie van Beat It, wie last heeft van straatkatten, zet dit op en ze komen nooit meer terug, hier te downloaden:
http://musicformaniacs.blogspot.be/2014/04/barnyard-beat-livestock-rock-and-jungle.html
Uit dezelfde cd werd nog het maffe Wipe Out van Duck Dale And The Pig Tunes gedraaid.

Er zijn radiozenders die beweren als ze enkele disconummers na elkaar draaien een foute party houden, ze dwalen, dat ze maar eens in de leer gaan bij Mister Isidore Genois,The One And Only King Of Camp!
DomPeter was de volgende gekke kerel die mocht opdraven met zijn Hornpipe Boogie Will Tear Us Apart.
Te vinden op de verzamelaar Zoot Boots Vol.1:
http://www.zootboot.co.uk/p/blog-page.html
Ook zijn remix van The Andrew Sisters' Rhumboogie viel goed in de smaak:
https://hearthis.at/zootboot/andrews-sisters-rhumboogie-pomdeter-remix/download/

De Italianen Mario Molina en Duilio Radici hadden in 1973 Weak Sex en wij mochten ernaar luisteren, te vinden op hun LP Holiday For Flutes:
http://www.discogs.com/Mario-Molino-Duilio-Radici-Holiday-For-Flutes/release/4867904

ARtroniks speelde op 11 april  voor het eerst helemaal live en dit in de Kinky Star in Gent, we hoorden een knappe set, helaas geen link om te herbeluisteren.
http://www.bandsintown.com/event/7957079-artroniks-gent-muziekcentrum-kinky-star-2014?artist=ARtroniks

Pieter was ook van de partij en bracht muziek mee die hij gebruikte voor zijn Music For Installations project, we hoorden de track Uus-Pakarantie die o.a. gebruikt werd voor de live performance ter gelegenheid van de tentoonstelling van beeldend kunstenaar Jan Vindevogel in Oudenaarde, ik was daar aanwezig en zag een bijzonder geslaagde dark ambient set met geslaagd video materiaal van Niek Cornil.
http://www.musicforinstallations.com/

Op 17 mei ging de 2de Cosmic Night door in de sfeervolle Kartuizerkerk van Sint-Martens-Lierde.

http://www.lierde.net/home/index.php/283-17-05-2014-cosmic-nights-2014-kartuizerkerk-sint-martens-lierde
Ruud Rondou bijgestaan door celliste Seraphine Stragier zorgden er voor een zeer gesmaakt concert.
Kosmische muziek die over het muurtje durft kijken!
Een ander hoogtepunt van de avond was RHEA die samen optrad met de Poolse keelzangers van Alien Voices.


Alien Voices
Mede door de bijzonder sfeervolle locatie beleefden we een onvergetelijke concertervaring.
Hier een fragment:https://soundcloud.com/alienvoices/cosmic
Nog niet eens het beste deel van het concert daarvoor moet je de cd hebben en die kocht ik na hun concert, die ging de speler in, zo konden we nog eens nagenieten van deze unieke avond.
Nog niet verkrijgbaar in de handel maar op deze site komt wellicht later meer info:
http://rheabvba.be/


Het Brusselse platenlabel Sub Rosa bracht onlangs een geremasterde versie uit van Robin Rimbauds (Scanner) hommage aan de 20 jaar geleden overleden Britse eigenzinnige cineast Derek Jarman.
http://www.discogs.com/Robin-Rimbaud-The-Garden-Is-Full-Of-Metal-Homage-To-Derek-Jarman/release/5397698
Om hieruit muziek te spelen ontbrak ons de tijd maar het was wel de aanleiding om Blue van Simon Fisher Turner te laten horen als klassieker.
http://www.discogs.com/Derek-Jarman-Blue/release/950672
Dit is de soundtrack van Derek Jarman's Blue, een experimentele film uit 1993.
De laatste jaren van Jarmans leven werden gekenmerkt door de gevolgen van AIDS.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Derek_Jarman
Jarman werkte eerder al samen met Psychic  TV, Throbbing Gristle en The Pet Shop Boys.
Voor zijn The Angelic Coversation ('85) verzorgde Coil de muziek.
Hij was blind geworden toen hij Blue maakte, in Jarman's laatste film voor zijn dood zien we gedurende de hele film een blauw scherm waarbij Nigel Terry, Tilda Swinton, John Quentin en Jarman zelf diverse soorten voordrachten brengen die betrekking hebben op het onderwerp Aids.
Wij hielden het bij de soundtrack,een beklijvende geniale spoken-word ervaring die je langzaam in een sluimerende hypnose brengt.
Voor de realisatie van deze briljante collage soundscape liet Turner zich bijstaan door o.a. Brian Eno, Coil, Miranda Sex Garden, Vini  Reilly, Kate St.John en Danny Hyde.

Wie deze opmerkelijke soundtrack wil horen:
https://www.youtube.com/watch?v=HPrZy1VISO0




Met Jarmans testament zat de 70ste luisteravond er op.

Patsker had nog deze interessante tip :
http://auralfilms.bandcamp.com/
Dit zijn "soundtracks for movies that do not exist"

Antelias Musical Terveisiä

Bakerman







Geen opmerkingen:

Een reactie posten