donderdag 8 juni 2017

Luisteravond 88 - Deel II ~ Mei 2017

Zoals aangekondigd in deel I van dit verslag gingen we verder met Kangding Ray.
http://luisterpost.blogspot.be/2017/05/luisteravond-88-deel-i-mei-2017.html#.WTkfq-mkIgg 
Achter dit pseudoniem gaat de Franse architect en kunstenaar David Letellier schuil.
Als Kangding Ray bracht hij eerder dit jaar zijn zesde studio album uit. 
Het eerste niet op Raster-Noton maar op het Berlijnse Stroboscopic Artifacts
Hyper Opal Mantis zou je gemakkelijker wijs kunnen omschrijven als futuristische techno maar het is wel veel meer dan dat.
https://www.residentadvisor.net/reviews/21020 
Letellier had het opzet een verhaal te vertellen en zo tot een conceptalbum te komen.
http://www.thebrvtalist.com/kangdingray/2017/4/12/hyper-opal-man-interview-with-kangding-ray 
http://exclaim.ca/music/article/kangding_ray-hyper_opal_mantis 
De muziek staat echter op zichzelf, luister maar naar het indrukwekkende Rubi:
https://www.youtube.com/watch?v=GdMZ5uRVe5s 
De rest van het album staat eveneens op YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=gumjJqJG58g&list=PLv_069ekoIpkodBFyA6EX5xFkFig5YVqb



Het album bestaat uit drie delen, op de CD versie staan die gewoon na elkaar maar voor de vinyl versie zijn de Hyper Opal Mantis delen wel opgesplitst in drie 12 inch platen.
https://www.discogs.com/Kangding-Ray-Hyper-Opal-Mantis/release/9882504 

Joost heeft vele muzikale gedaantes waarvan zijn vroegere DJ Stojo gedaante er één is.
Onder die moniker liet hij ons Oscilloscapes - The Handsome Laugh Widens The Smile horen, een 26 minuten durende "verhalende" track die, zoals we Joost kennen, niet voor één gat te vangen is. 
Ik zou het nogal zien passen op het eclectische label Erdenklang, Peter dacht dan weer aan het Franse F Communication en The Gatekeeper hoorde er The Irresistible Force in.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...


Chris Cornell van de Amerikaanse grunge-band Soundgarden én zanger van de supergroep Audioslave is op 18 mei jongstleden gestorven.
The Gatekeeper vond dat we toch wel op zijn minst, Black Hole Sun, het bekende nummer van Soundgarden konden draaien.
En zo geschiedde...dat ik het toch niet kon laten om deze grappige versie van The Moog Cookbook uit de kast te halen.
https://www.youtube.com/watch?v=UQYNcZmbOEc
En om Lenny Kravitz fans de gordijnen in te jagen mocht deze versie van Are You Gonna Go My Way ook nog eens spelen:
https://www.youtube.com/watch?v=Km5sW7d70IY


Destijds konden door ondergetekende deze "vermoogte" versies van bekende rock nummers op veel bijval rekenen als reactie op het, zo goed als totaal gebrek aan aandacht voor de elektronische muziek op de openbare radiozenders destijds, terwijl voor de rockmuziek steevast de rode loper werd uitgerold.
Naar The Moog Cookbook luisteren was bij deze een bescheiden daad van verzet!
Ze brachten twee CD's uit:
https://www.discogs.com/artist/45679-The-Moog-Cookbook 
En nu we toch op dreef waren, kon deze er ook nog bij:
https://www.youtube.com/watch?v=6vaThIiLlm8


Maar het ging dus over Black Hole Sun, The Gatekeeper hield toch nog iets van het eerbetoon aan Cornell overeind door de originele versie van Soundgarden te laten horen, blijft een topnummer, ook al vond Peter het een dikke sof.
In de surrealistische en apocalyptische videoclip zijn de verwonderde bewoners van een Amerikaanse buitenwijk te zien die uiteindelijk worden opgeslokt door een zwart gat, terwijl de band het nummer staat te spelen:
https://www.youtube.com/watch?v=3mbBbFH9fAg 

Lang geleden dat Frank Zappa aan bod kwam moet Isidore Genois gedacht hebben dus draaide hij Take Your Clothes Off When You Dance.
Zappa mag hier uiteraard steeds passeren:
https://www.youtube.com/watch?v=9f1E3wCX7G4
We moesten vooral letten op de keyboards en bass want die kwamen terug in Superman van Gruppo Sportivo die hij aansluitend liet horen. 
Het eerste deel van dat nummer is inderdaad een cover van Take Your Clothes...zoals ze hier dan ook zelf verkondigen:
https://www.youtube.com/watch?v=kq1LnUSfBNA 
Superman stond op 10 Mistakes, hun debuut album uit 1977:
https://www.discogs.com/Gruppo-Sportivo-10-Mistakes/release/849417 

Dat Gruppo Sportivo geen last had van al te veel ernst wordt snel duidelijk bij het bekijken van de clip van Sleeping Bag, eigenlijk een sterk nummer, zeker het einde!
https://www.youtube.com/watch?v=ly39cp_2a4U
We bleven bij de Noorderburen hangen met Sweet D'Buster en luisterden naar It Takes A Lot Of Time (To Let All People Know) uit hun tweede album Friction (1978).
https://www.youtube.com/watch?v=IhVfiU3wDlE 
De sound van Passport komt af en toe in de buurt en daarvoor is toetsenist Robert Jan Stips verantwoordelijk, de man speelt ook bij The Nits en vroeger bij The Golden Earing en was de producer van...Gruppo Sportivo.
https://www.discogs.com/artist/293522-Robert-Jan-Stips

The Woodentops en de Motor Mix van hun Stop This Car kwamen ook even voorbij:
https://www.youtube.com/watch?v=n36zz4OVnpo
De band draait reeds héél lang mee, hier zie je de band in hun kinderjaren:
https://www.youtube.com/watch?v=QewiLgTJYyQ 


Het was tijd voor een zwarte mis.
Isidore had namelijk Sylvester Anfang bij, geen onbekenden voor Peter, de band inspireerden hem zelfs om zijn project Onsturicheit te noemen.
Hun CD Kosmies Slachtafval uit 2007 bestaat uit twee lange geïmproviseerde  tracks, Mijn Vader Was Een Wolf En Mijn Moeder Was Een Hoer en Konfituur Voor De Satanjeugd.
https://www.youtube.com/watch?v=b5bQ-fA_CBM
https://www.youtube.com/watch?v=FbQzYv76V9w&t=1001s
Psychedelische rock met folkinvloeden die allicht nog beter tot zijn recht komt mits het gebruik van de juiste kruidenmix.
Meer info over dit Maldegems Satansgebroed (Enola):
http://enola.be/muziek/albums/3789:silvester-anfang--kosmies-slachtafval--echte-vlaamse-geiten 
http://zwaremetalen.com/albumrecensies/silvester-anfang-kosmies-slachtafval 
En zo ontdek ik dat Glen Steenkiste, die ik vooral ken als Hellvete ook deel uitmaakt van dit duivelse gezelschap...
https://www.discogs.com/Silvester-Anfang-Kosmies-Slachtafval/release/100212


Het was Isidore Genois zijnde, al heel serieus geweest, dat kon natuurlijk niet blijven duren dus kwam een dame ons verzoeken om aan haar "cupcakes" te knabbelen.
https://www.youtube.com/watch?v=c0ZXflAXQ38

Uit Terri O'Mason's Adam Stag Party Special Number 2: Songs For Adults Only werden de eerste tracks gedraaid, stoute liedjes uit 1960:
https://www.discogs.com/Terri-Cup-Cake-OMason-Adam-Stag-Party-Special-Number-2-Songs-For-Adults-Only/release/5205671



Verschenen op Fax Record Company, blijkbaar een label gespecialiseerd in dergelijke spicy uitgaves.
In de reeks Adam Stag Party Special werden er 7 volumes uitgebracht met dit soort humoristische erotische muziek.
Over de wulpse Terri is verder geen info te vinden op het internet...
Wie nog meer wil knabbelen aan dit soort cupcakes, pikante Terri "Cup-Cake" O'Mason deed het nog eens over:
https://www.youtube.com/watch?v=y_i7rYvNC_g

I.G. sloot zijn bijdrage af met prima ambient van Croation Amor.
Zijn debuut album The World uit 2013 kreeg onlangs een re-release en daaruit hoorden we LA Hills Burn At The Peak Of Winter, schitterende track, hier te beluisteren:
https://www.youtube.com/watch?v=8BKVRm4tNms
The World is hier helemaal te beluisteren:
https://www.youtube.com/watch?v=RCrL-W6Z7qs 
Net als zijn vier andere albums is The World uitgebracht door het Deense Posh Isolation label waar o.a. ook Varg thuis is:
 https://www.discogs.com/artist/2488562-Croatian-Amor

Johan "den Elder" had een opmerkelijke CD bij van René Costy, een vergeten Brusselse muzieklegende, zo wordt hij hier toch omschreven en kan je zien dat Lefto een fan is:
http://www.bruzz.be/nl/video/rene-costy-portret-van-een-vergeten-brusselse-muzieklegende
Mijn frank viel pas toen Scrabble, de Belgische library klassieker, ter sprake kwam, die kennen we uiteraard:
https://www.youtube.com/watch?v=CfaHg7lapwY

Dr. Lektroluv bracht recent een eerbetoon aan de terug en mede door Howie B, in de belangstelling staande René Costy.
Er verscheen dit jaar een compilatie, Expectancy, een dubbelaar waarvan Johan vijf tracks liet horen uit de 2e CD Scapes.
Schitterend vintage stuff!
https://www.discogs.com/Ren%C3%A9-Costy-Expectancy/release/9931248
Radio 1 besteedde er uitgebreid aandacht aan in De Dikke Delvaux:
https://radio1.be/de-dikke-delvaux-aflevering-289-rene-costy 
En De Morgen:
https://www.demorgen.be/muziek/oude-deuntjes-nieuwe-rage-badd3352/
Costy was blijkbaar de eerste Belg die in het bezit was van een MOOG synthesizer.
Deze dubbelaar is een must-have!
Tijdens de luisteravond had ik gevoel, René Costy...hm... van waar ken ik die?...
Had Johan CD1, Grooves, gedraaid dan hadden we het wel geweten... dit is onversneden library van de bovenste plank!


Een review:
http://www.writteninmusic.com/jazz/rene-costy-expectancy-collected-library-music/
En enkel hier te beluisteren:
https://open.spotify.com/album/1hocaiCK3IkbIR63xjpD4x?play=true&utm_source=open.spotify.com&utm_medium=open&play=true

Zangeres Lynn Cassiers vormt samen met pianist Jozef Dumoulin het duo Lilly Joel.
Hun naam is een samentrekking van hun voornamen én een grappige verwijzing naar die andere Joel.
https://lynncassiers.com/lillyjoel/ 
Het duo maakt gebruik van Fender Rhodes, Casio, effecten, gevonden voorwerpen en etherische zang waardoor geïmproviseerde dronescapes en avant-pop liedjes ontstaan.
Stefaan had hun CD, What Lies In The Sea gekocht en gelukkig ook meegebracht want dit is zo één van die hebbedingen waar je naar kunt blijven luisteren en er toch steeds nieuwe dingen in kan ontdekken. 
 
Een review is hier te lezen:
http://www.enola.be/muziek/albums/26953:lilly-joel-what-lies-in-the-sea
En ook deze is enkel via Spotify te beluisteren...
https://open.spotify.com/album/20eK7HYa2DoambW35okCgE?play=true 
Gemasterd door Jerboa en uitgebracht door het Brusselse Sub Rosa:
https://www.discogs.com/Lilly-Joel-What-Lies-In-The-Sea/release/8143785
https://www.subrosa.net/en/catalogue/soundworks/lilly-joel.html

Voor de klassieker er aan kwam wou Peter ons nog Maarten van der Vleuten zijn High Intolerance Towards Low Energies uit 2008 laten horen.
van der Vleuten is een productieve kerel, reeds 25 releases de laatste 10 jaar.
En dan tel ik de talrijke releases onder andere aliassen en de samenwerkingen met andere muzikanten niet mee:
https://www.discogs.com/artist/28749-Maarten-van-der-Vleuten
Dit is een dark ambient album dat de middenmoot ruimschoots overstijgt, eentje voor de late uurtjes, bij voorkeur in het donker met de koptelefoon op.
Een review:
http://www.eveningoflight.nl/2009/06/28/review-maarten-van-der-vleuten-high-intolerance-towards-low-energies-2008/ 
Uitgebracht bij Tonefloat en op zijn bandcamp te beluisteren:
http://music.maartenvandervleuten.com/album/high-intolerance-towards-low-energies
De track Limbus Patrium staat er niet bij maar die staat wel op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=tZKaXnn-olE 
Meer info over deze opmerkelijke Nederlander op zijn Wikipedia pagina:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Maarten_van_der_Vleuten

Het sloot goed aan bij de klassieker van de avond want dat was er ook eentje voor als de zon reeds lang onder is.
Een klassieker die de helft van de aanwezige gasten van de eerste tonen herkende wegens veel gedraaid in het radioprogramma De Grens destijds.
Ik heb het over het geweldige Palladium van Autopsia, dat is het project van de Serviër Radovan Milinkovič en is in veel mysterie gehuld.
Ik hoef er niet verder over uit te wijden want dat deed Dark Entries reeds in 2014:

 "Het is moeilijk om pessimistischer te zijn dan Autopsia. Hun hoofdthema is de dood. Ze doen uitspraken als: ‘Autopsia is een grafsteen op het graf van de tijd. Autopsia is archeologie. Het discours van en over het begin. Aan het begin staat de dood.’ Hun cd’s dragen namen als ‘Death is the mother of beauty’ (een citaat van Wallace Stevens) en ‘Humanity Is The Devil 1604 - 1994’. Andere thema’s die ze aansnijden zijn religie, metafysica en technologie.

Autopsia is een mysterieuze groep die in de muziekmythologie wellicht bekend zal blijven als een aan Laibach aanverwante groep. Aanverwant omdat ze ook uit ex-Joegoslavië stammen, meer bepaald uit Servië, al opereren ze sinds 1991 uit Praag. Aanverwant ook omdat ze zich met een multitude van kunstvormen bezig houden. Industriële en martiale muziek natuurlijk, maar ook beeldende kunst, fotografie, film en literatuur. Aanverwant tenslotte omwille van de apocalyptische sfeer die in hun kunst heerst.

Het mysterie rond Autopsia is compleet. We weten dat ze in 1980 ontstaan zijn. De leden (of het lid, al naargelang) zijn volledig anoniem. Op het enige optreden dat ik ooit van hen zag - op het WGT in Leizig, één van de zeer zeldzame optredens van de groep - zaten de muzikanten verscholen achter een zwart gordijn, terwijl hun muziek in de grote hal van het Völkerschlachtdenkmal weergalmde.


Palladium wordt vaak één van de beste cd’s van Autopsia genoemd, en het was dan ook al even wachten op een heruitgave. Die komt er nu eindelijk via Old Europa Cafe. De weerklank die de cd gehad heeft, wordt vaak verbonden aan het moment waarop het uitkwam: 1991, net voor het uitbreken van een reeks verschrikkelijke oorlogen in ex-Joegoslavië. De muziek leek toen goed aan te sluiten bij de politieke gebeurtenissen.

Maar hier schuilt toch ook een groot verschil met Laibach: Autopsia is in feite nauwelijks politiek geladen. Bij hen geen verwijzingen naar totalitarisme of dubbelzinnige ideologische uitspraken. Enkel doemdenkerij en hopeloosheid. Palladium straalt uiteraard een apocalyptische sfeer uit, maar dat kan ook van hun ander werk gezegd worden en is dus niet noodzakelijk aan de historische gebeurtenissen gelinkt. De opnames dateren trouwens uit 1989.

Hun muziek wordt vaak als ‘industrial’ omschreven, maar dat behoeft toch enige nuance. Wat we horen zijn bombastische symfonische stukken die repetitief geloopt worden en onderstut worden door duistere soundscapes en martiale percussie. Alles is volledig instrumenteel."

http://www.darkentries.be/nl/recensies/autopsia-palladium/ 



Meer info en een review door Frans De Waard op hun sites:
http://www.autopsia.net/autopsia_palladium.html 
http://illuminating-technologies.com/autopsia_bibliothek.html 
Hier te beluisteren en te koop:
https://autopsia.bandcamp.com/album/palladium 
Voor de Patskers van deze wereld, de heruitgave door Old Europe Café met extra tracks:
http://www.oldeuropacafe.com/en/catalog/category/autopsia-palladium-2013-re-edition-


De luisteravond zat erop, dit extreem lange tweedelige verslag ook.
Ik geef nog even mee dat The Space Lady op 9 juni naar Gent komt, helaas voor mij, ik kan er niet bij zijn, wie dat wel kan, niet twijfelen:
https://www.facebook.com/events/226577097836884/
Gent Jazz komt er ook aan met o.a. Kamasi Washington, Stuff, Einstürzende Neubauten en David Lynch zijn innemende muze Chrysta Bell, voor mij dé hoofdreden om dit niet te missen! https://www.facebook.com/events/1902823373297344/
https://www.facebook.com/events/1326805554073525/ 
Het schrijven ging gepaard met een stevige portie jazz:
http://radioplus.be/#/klara/herbeluister/8e756225-49e7-11e7-904a-00163edf48dd/ 



De volgende luisteravond wordt over de Gentse Feesten getild naar 8 augustus.

Antelias Musical Terveisiä 

Bakerman

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen