woensdag 3 april 2013

Viering 50 jaar IPEM

Een verzwikte voet hield mij thuis, Rolle en The Gatekeeper stuurden mij dit boeiende verslag:

Woensdag 27 maart 2013 waren wij van de partij voor de viering van 50 jaar IPEM,  en dit op uitnodiging van Mevr. Micheline Lesaffre. De viering ging door in de Aula van de Universiteit  Gent aan de Voldersstraat.

Het IPEM, da’s het Instituut voor Psycho-akoestische en Electronische Muziek, verbonden aan de Universtiteit Gent. Het instituut werd in 1963 opgericht toen elektronische muziek nog in zijn kinderschoenen stond.
Het was een memorabele avond, da’s zowat de beste beschrijving die we er momenteel aan kunnen geven. De avonds was bedoeld als overzicht van de IPEM-werking, vroeger en nu. Aanvankelijk is het IPEM gestart als onderzoekscentrum voor electronische muziek, dat in samenwerking met de voormalige Belgische Radio en Televisie (BRT) onder andere een productiehuis was van elektronische muziek. Later verlegde het zijn focus om te werken rond de doelstelling  van het lichaam als bron van muziek. Het is misschien kort door de bocht, maar daar ging het in essentie over: de interactie van muziek op lichaam en terug naar de muziek. En die muziek was elektronisch, ook de registraties van alle inter-muzikale-lichamelijkheden was en is elektronisch.

De Aula was gevuld met de meest imposante synthesizer ooit gemaakt, de EMS Synthi 100, waarvan er slechts 40 gemaakt werden. Het toestel van IPEM is nog steeds in perfecte staat en operationeel! De ruimte van de Aula werd dan ook gevuld met de geluiden voortgebracht door vreemde oscillatoren, envelope filters en nog van dat moois.





De EMS Synthi 100 is het meest te vergelijken met archieftoestanden of striptekeningen met Professor Gobelijn of zo. De bijhorende foto’s en uitleg waren ook om vingers van af te likken... Lang geleden dat we zo’n vreemde expositie hebben ondergaan. The Gatekeeper, als ingenieur was in zijn nopjes.
Maar ook als muziekliefhebbers werden we verwend. Van legendarische opnames van klassieke elektroakoestische  muziek uit de jaren ’50, ’60 en ’70 met een mix van elektro-geluiden en stemmen van de IPEM-componisten van weleer. Huiveringwekkend en zwaar op het gemoed werkend. Op bepaalde ogenblikken waande je zowaar op een live concert van Godspeed You! Black Emperor. De clicks en noise deden dan weer sterk denken aan Autechre, maar dan wel 30 jaar geleden. We vermoeden dat Pauline Oliveros ook wel in de buurt geweest zal zijn...

Na de receptie met een volle aula, kwam er nog een concert met live performance van LichtTraum   (Autechre zonder beats) met bijhorend videowerk. In dit samenwerkingsverband hernamen Pieter Coussement (llumen) en Peter De Koning (intens, TraumaSutra, Hedera Helix, Hybryds) stukken van de Belgische componist Lucien Goethals, één van de pioniers in de elektronische muziek. Daar de originele instrumenten waarmee Goethals speelde niet meer voorhanden zijn, werd de muziek herwerkt aan de hand van hedendaagse technologie. Waarlijk authentiek en  impressionant onder de koepel met het vreemde oculum. Het spreekt voor zich dat het akoestisch OK was, zelfs psycho-akoestisch...

We hopen dat dit evenement niet eenmalig was en hopen van ganser harte op meer van dergelijke IPEM toestanden, en dit niet na nog eens 50 jaar... Zoniet zullen we het magazine “The Wire” moeten inschakelen, vermits zij reeds met IPEM in contact zijn gekomen. “They really liked the IPEM sound”.
Normaal is er voor de werking van IPEM vanaf 2015 plaats voorzien in de Waalse Krook.

Rolle: “Bedankt  Mevr. Micheline Lesaffre, uw boek (“The Power of Music”) ga ik nog lezen en de uitleg in de speeches was kort en to the point. Nu nog de rest “memoriseren”.”

Links:
- meer info: whm.schoolofarts.be
- demonstraties met de EMS Synthi 100 bijwonen: http://radiocentrum.be/synthi
- LichTraum op Facebook: https://www.facebook.com/pages/LichTraum/480426801977619      


  Rolle & The Gatekeeper
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten