donderdag 18 juli 2013

Luisteravond 65 ~ juli 2013

Een zwoele zomeravond zoals afgelopen maandag was uitermate geschikt voor een "Outdoor Listening Experience", de luisteravond zou deze keer door gaan op het terras.
Voorzien van de nodige hapjes en drankjes was het snel duidelijk, dit werd een "Summer Edition".

In 2002 verscheen op het Braziliaanse Far Out Recordings, Paradise van Mamond, de zuiderse aanstekelige latin jazz bleek een gepaste opener, opgenomen in Copacabana en dat was duidelijk te horen, je kon het strand bijna ruiken.

De meest recente Late Night Tales is er ene van het Deense Röyksopp.
Wie zich graag laat verrassen zit bij Late Night Tales goed, deze reeks staat garant voor een boeiende eclectische luistertrip en wordt niet voor niets omschreven als "The Rolls-Royce of compilations".
Deze uitgave is hier de laatste weken terrasgewijs reeds vele keren aan bod gekomen, let wel op, één skipnummer, FR David is echt wel de stinker van de plaat, maar daar is de skipbutton voor ontworpen.

In 1960 bracht Joe Meek & Blue Man het heerlijk maffe I Hear A New World uit, subtitled "An Outer Space Music Fantasy" en zo klonk en voelde het ook aan, bij momenten knotsgekke space psychedelica uit de sixties zoals we ze wel graag hebben, zo zal een vreemde planeet wel geklonken hebben in dat geweldige decennium.
Mij aangebracht door de Laika (KlaraFacebookgroep, waarvoor dank!
Meer info:
Meer over deze toch wel vreemde snuiter kom je hier te weten, zeker het lezen waard.

Meek had in 1962 een wereldhit met het nummer Telstar van The Tornado(e)s.
Het was leuk dit nog eens terug te horen.
http://www.discogs.com/Tornadoes-The-The-Original-Telstar-The-Sounds-Of-The-Tornadoes/release/1147926

Ik sloot voorlopig mijn bijdrage af met  Parallelograms van Linda Perhacs, een  knappe folkplaat uit 1970, door gebrek aan commerciële aandacht en terughoudendheid van Kapp Records (of met het idee, beter dan dit wordt het echt niet) hield het bloemenmeisje het bij dit ene album, 4 deccenia later geniet deze klassieker een echte cultstatus.

Isidore Genois had de Rus Anton Zap mee, die bracht onlangs zijn debuut cd Water uit op het Gentse Apollo label.
Een  bespreking van deze magnifieke ambient dubby plaat kan je hier lezen:
http://www.cuttingedge.be/muziek/anton-zap-water
http://www.discogs.com/Anton-Zap-Water/release/4652569 

The Orb speelde op Glastonburry 2013 samen met de Ghanese drummers van Kakatsitsi.
Op YouTube kan je meegenieten van een sublieme versie van Little Fluffy Clouds.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=400mkqw-9p0

Enkele dagen geleden was het hier onze jaarlijkse "luisteravond bbq", deze uitgave ging gepaard met een verrassing vanjewelste, stond daar plots wel een piper met danseres in onze tuin, we genoten nog eens na, hieronder een kort fragment.




Op 31 augustus gaat de vernissage Vormspinsels van start (Hof Van Ryhove, Onderstraat 22, Gent), Moebius (Jovica Storer & Lounasan) staat in voor de muzikale omlijsting, we hoorden twee tracks waarvan er eentje wel heel erg Black Dog/Plaid klonk, één van de hoogtepunten van de avond, well done Pieter!

Enkele maanden geleden speelde Lounasan in het Museum voor Schone Kunsten Gent in het kader van de Modernisme tentoonstelling, we luisterden naar een sfeervolle ambienttrack die daar gebracht werd.

Joost deed de mastering van Naked Shapes, de nieuwe Audela, die komt als onderdeel van de Black Death Series uit in een gelimiteerde oplage bij Plague Recordings op 10 augustus a.s.
We luisterden naar een deel van het 20 minuten durende Nadek Pashes.
Zoals Joost het zelf omschrijft op zijn blog, duistere drones met hier en daar een glinstering....creepy stuff, in september meer hieruit!

Tijd voor wat beats dus gooide ik er Squarepusher Theme van Squarepushers debuut Feed Me Weird Things tegenaan.

Isidore Genois bracht ons terug naar de sixties met de soundtrack van de SF serie UFO, muziek van Barry Gray, de man tekende wel meer voor SF soundtracks, o.a.The Thunderbirds.
Hier kan er nog eens geluisterd worden:
Verder zat hij ook nog bij Barry Gray And His Spacemakers.
In 2009 verscheen er bij het soundtrack label Silva Screen een interessante compilatie:"Stand By For Action!" The Music Of Barry Gray.
Meer info over de man:

I.Genois had nog  Drink Smalls Tittie Man mee.

Hier kan je nog eens naar de tettenzot luisteren:
http://www.youtube.com/watch?v=f8yK83atR3w
http://www.discogs.com/Drink-Small-The-Blues-Doctor/release/3084319
De man maakte ook wel ernstiger blues, meer info hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Drink_Small

Tussen de James Bond scores door had John Barry nog de tijd om schitterende muziek te schrijven voor de soundtrack van Mary, Queen Of Scots.

http://www.discogs.com/John-Barry-Mary-Queen-Of-Scots-Original-Sound-Track/master/365237

Op deze zomeravond mocht het Braziliaanse jazztrio Azymuth niet ontbreken, dus liet I.Genois ons naar hun Jazz Carnival luisteren, ja het was nu wel echt hoogzomer op het terras.
Hier zie je de jongens nog eens aan het werk:
http://www.youtube.com/watch?v=pZH0wREBPNc
De muziek uit 1996 kwam destijds uit op Far Out Recordings.
http://www.discogs.com/Azymuth-Carnival/master/75146
http://en.wikipedia.org/wiki/Azymuth

De grappige remix van Lawrence Welk zijn Bubbles In The Wine staat op Isidore Genois zijn Wintergrooves.
We gingen nu heel ver terug in de tijd en luisterden naar de originele versie.
http://www.youtube.com/watch?v=Qb6oHScDejI
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lawrence_Welk
http://www.discogs.com/Lawrence-Welk-Bubbles-In-The-Wine/release/2104017

Er werd nog een track uit Robag Wruhme zijn Olgamikks gedraaid 
http://www.discogs.com/Robag-Wruhme-Olgamikks/master/486171

en dan was het tijd voor de klassieker
Deze keer koos ik voor het project van Dorothea Raukes uit 1981, Deutsche Wertarbeit.
Het afspelen ging niet zo vlot, maar wat we hoorden was subliem,elektro van de bovenste plank, Kraftwerk is niet veraf, kom in september maar eens terug, Deutsche Wertarbeit krijgt dan een 2de zit.





Nog even vermelden dat Lounasan een nieuwe cd uit heeft.
I Wish I Made This Music Everyday is een mooie ambientplaat geinspireerd door een treinreis in winterse Scandinavische landschappen, wel Pieter, i wish i made that trip everyday.
Knappe cd die het schrijven van dit verslag sfeervol ondersteunde.
Uitgebracht op C-O-L-O-U-R-S  in samenwerking met ambientlabel Databloem.
http://www.lounasan.com/
http://www.databloem.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&manufacturer_id=890&Itemid=2&vmcchk=1&Itemid=2

Tenslotte meegeven dat er onlangs op Resonance FM een boeiende uitzending was over Delia Derbyshire, bekend van elektropioneers The White Noise en haar BBC soundtracks, denk dan vooral aan het thema voor Dr.Who waaraan ze meewerkte.
Hieronder meer info over de dame en ook een link om de uitzending te herbeluisteren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Delia_Derbyshire
http://www.thebeekeepers.com/2013/06/07/the-future-is-handmade/

Euh...de nieuwe Boards Of Canada hoor ik jullie denken...gewoon vergeten spelen, next time!

Luisteravond bijwonen? Voor meer info, lees de toelichting:
http://luisterpost.blogspot.be/2013/01/inleiding_26.html#.VRl-dpP-v-k 
Of mail naar: dere4e777@hotmail.com

Antelias Musical Terveisiä

Bakerman

zaterdag 25 mei 2013

luisteravond 64 ~ mei 2013

Deze luisteravond gingen we van start met een nieuwe release van eigen bodem.
Venja bracht na 14 jaar stilte Mode Zen uit, een knappe downtempo release uitgebracht op het nieuwe label B-Wave.
Bakerwoman had een lekkere taart gebakken, Mode Zen ging er vlot in en de taart natuurlijk ook, met Venja en taart waanden sommigen zich even op een andere luisteravond.
Meer info over Venja :
De man achter Venja, Johan Geens is tevens één van de bezielers van B-Wave, een organisatie opgericht ter ondersteuning van de elektronische muziek.
Op 7 december is er het eerste B-Wave festival, ik zal aanwezig zijn en in goed gezelschap als je deze affiche bekijkt:

Michael Neihs & Volker Jüngerich kennen we vooral van Waveshape, in 1998 brachten ze onder de alias Radium het geweldige Arkos 1 Rückkehr Der Kosmischen Kuriere, kosmische muziek met een stevige trance injectie, knap artwork ook en voor wie het Duits machtig is, een bijhorende strip in de doos.

Air bracht vorig jaar Le Voyage Dans La Lune uit.
De muziek op zich is niet zo memorabel, de heren brachten al betere dingen uit, maar het gaat hier tenslotte over een soundtrack, daar haal je dus best de bijhorende dvd bij en dat deed ik, The Blue Room werd tijdelijk een bioscoopje en we bekeken de volledig film uit 1902!
De muziek bleek de beelden toch wel goed te ondersteunen.
Deze film van Georges Méliès is de eerste sciencefiction film ooit, bij momenten aandoenlijk naïef maar voor die tijd heel knap gemaakt, het is duidelijk dat Méliès oorspronkelijk eigenlijk een goochelaar was.
In 2011 regisseerde Martine Scorsese het op Méliès' leven gebaseerde Hugo, tevens een zeer grote aanrader voor de filmfans onder ons.

Dit begint hier meer op een filmblog te lijken dus verder over de muziek, en muziek die kwam er, alhoewel sommige aanwezigen Tomorrow.in A Year van The Knife liever zagen gaan dan komen.
Het betreft hier een soort experimentele elektro opera, gebaseerd op het werk van Charles Darwin.
Dit is verre van een hapklare brok muziek, The Gatekeeper en Isidore Genois slaakten een zucht van opluchting toen dit schijfje uit de speler werd gehaald.
Ik daarentegen ben helemaal weg van deze indrukwekkende dubbelaar.

Enkele besprekingen over dit project:


En wie nog eens wil "genieten":

The Gatekeeper zocht rustiger wateren op met de Deen Thomas Knak, in 2002 bracht hij onder zijn alias Opiate het sfeervolle maar van voldoende weerhaakjes voorziene While You Were Sleeping uit.
Zoals op Discogs te lezen is werd het eerste nummer reeds in 1999 uitgebracht en in 2001 werd het verbouwd tot Undo, te vinden op Björks Vespertine.
Ik haalde die dan maar uit de kast en de gelijkenis was inderdaad treffend.
Bij dit schrijven Vespertine nog eens helemaal beluisterd, dit is werkelijk een heel mooie ingetogen Björk cd.

Isidore Genois had The Chosen Ones - Best Of Chilled Chewy Choosedays Vol. 1 van zijn huisdokter Alex Paterson mee die we kennen als het genie van The Orb.
Eén van de hoogtepunten daarop is Here For Beer van High Frequency Bandwidth en dit zijn Dom Beken & Dr. Alex Paterson, die twee zitten dan ook nog eens samen in Transit Kings.
Deze Chosen Ones cd is gratis te downloaden op de website van The Orb.
Meer Chewy Choosedays gekte hier:

We hoorden van ARtroniks een frisse eigentijdse versie van Junior Jacks Alone.(Alteration Mix) en verder bracht ARtroniks samen met Allspark feat. Mc Nice ons Break The Silence.
Hier kan je nog eens luisteren:

Naar Enjoy The Silence was een kleine stap voor I.Genois en dus hoorden we spoedig deze zomerse versie: Joris Voorn Vs Depeche ModeEnjoy The Silence (Vino Gomiero Big Mash Mix).

ARtroniks sloot de Isidore bijdrage af met in primeur het gloednieuwe  en sfeervolle Little Things.

Op 20 april was het Record Store Day, Joost die je ook wel met Sjoko mag aanspreken, bracht die dag e.l.m.o. uit, een 10" uitgebracht op roze vinyl.
De muziek laat zich nog het beste omschrijven als een soort van dark jungle drum&bass met de nodige hoeken af, een hebbeding waarvan er slechts 167 geperst zijn...niet twijfelen dus.
Bovendien zijn er nog 2 extra digitale tracks ingegrepen.
Diezelfde 20 ste april speelde Joost een live set in de record store Popcorn te Roeselare, we beluisteren een deel daarvan en voor wie het nog eens wil horen, hier moet je zijn voor een freebie:

Buiten was het verre van terrasjesweer dus gooide Isisdore Genois er het trippy South Terrace van Sounditions tegenaan, ook te vinden op Best Of Chilled Chewy Choosedays.

bracht in 2006 een interessante cd uit(een goeie gewoonte van die mannen), deze keer was het Greedy Baby van Plaid & Bob Jaroc, The Gatekeeper had die mee en we luisterden geboeid naar enkele juweeltjes in de beste Black Dog traditie.

Op de USB stick van Joost stonden ook 4 tracks van Audela, die Joost masterde voor het Plague label, het klonk heel mysterieus, duister, onrustig, kabbelende riooltjes en zo, helemaal  Audela dus.
Zo goed als geen info te vinden over Audela, ze zijn blijkbaar echt van een andere wereld.

Binnen enkele maanden werken Joost en Pieter mee aan het kunstproject Vormspinsels te Gent, zij maken onder de naam Moebius bijhorende muziek, we hoorden 2 knap opgebouwde nummers.

Ik vond dat het tijd was voor een ferme portie kosmische muziek.
Op 17 mei werd in het planetarium van Brussel de eerste Cosmic Night georganiseerd, we waren daar getuige van een superieur avondje elektronische muziek van de bovenste plank.
Beyond Berlin uit Nederland stond op de affiche en zij brachten ons bij het aanschouwen van een verbluffende diashow in hogere muzikale sferen.
We herbeleefden dit nog es door hun Brussels Return te draaien.
De muziek op het festival gespeeld kan hier worden aangeschaft:

Rhea (Mark De Wit-Purfoze) is de organisator van de Cosmic Night en speelde zelf ook enkele bijzonder in onze smaak vallende stukken, zéér sfeervol en spacy, met de bijhorende projecties aan de sterrenhemel waanden we ons echt"outer space".
Ook zijn nieuwe cd Crescent was te koop op het festival dus schafte ik me die maar al te graag aan.
Uiteraard kwamen deze avond enkele nummers aan bod, het leek wel alsof de klassieker al begonnen was, dit was echter een kakelverse cd....
Hier alle info over Rhea en Purfoze:

Traden ook op op de Cosmic Night:
BKS en dat zijn Bas Broekhuis,Detlef Keller en Mario Schönwälder, zij speelden een puike set in de stijl van de gekende Berliner Schule, hieronder hun site:

Mijn persoonlijk hoogtepunt van de CN was Ruud Rondou (ex-Purfoze).
Rondou voerde ons mee  naar onbekende magische muzikale oorden waar je niet meer weg wilde,een heerlijk warm ambientbad van analoge en digitale klanken....de sterren aan het firmament maakten de ervaring des te intenser, deze trip mocht nog uren duren, het hoogtepunt van de avond!
Helaas heb ik nog geen muziek van de man, ik probeer tegen de volgende luisteravond toch iets te vinden.

Voor de klassieker bleven we nog even vertoeven in de Berliner Schule.
In 1987 bracht Wavestar Moonwind uit op cassette en LP, in 1990 verscheen de cd versie op Surreal To Real, die ging de speler in en we luisterden naar Edge Of Morning en als laatste nummer van de avond het geweldige Chase The Evening, een waardige afsluiter.




Nog even vermelden dat tijdens deze chillavond een icoon van de popmuziek zijn laatste adem aan het uitblazen was.


Ray Manzarek, toetsenist van The Doors verloor de strijd tegen kanker maandagavond 20mei,9.41pm.....



Hier brengt Ray het magistrale Riders On The Storm live in Foxborough, Massachussets, precies 2 jaar geleden:

Antelias Musical Terveisiä

Bakerman

woensdag 3 april 2013

Viering 50 jaar IPEM

Een verzwikte voet hield mij thuis, Rolle en The Gatekeeper stuurden mij dit boeiende verslag:

Woensdag 27 maart 2013 waren wij van de partij voor de viering van 50 jaar IPEM,  en dit op uitnodiging van Mevr. Micheline Lesaffre. De viering ging door in de Aula van de Universiteit  Gent aan de Voldersstraat.

Het IPEM, da’s het Instituut voor Psycho-akoestische en Electronische Muziek, verbonden aan de Universtiteit Gent. Het instituut werd in 1963 opgericht toen elektronische muziek nog in zijn kinderschoenen stond.
Het was een memorabele avond, da’s zowat de beste beschrijving die we er momenteel aan kunnen geven. De avonds was bedoeld als overzicht van de IPEM-werking, vroeger en nu. Aanvankelijk is het IPEM gestart als onderzoekscentrum voor electronische muziek, dat in samenwerking met de voormalige Belgische Radio en Televisie (BRT) onder andere een productiehuis was van elektronische muziek. Later verlegde het zijn focus om te werken rond de doelstelling  van het lichaam als bron van muziek. Het is misschien kort door de bocht, maar daar ging het in essentie over: de interactie van muziek op lichaam en terug naar de muziek. En die muziek was elektronisch, ook de registraties van alle inter-muzikale-lichamelijkheden was en is elektronisch.

De Aula was gevuld met de meest imposante synthesizer ooit gemaakt, de EMS Synthi 100, waarvan er slechts 40 gemaakt werden. Het toestel van IPEM is nog steeds in perfecte staat en operationeel! De ruimte van de Aula werd dan ook gevuld met de geluiden voortgebracht door vreemde oscillatoren, envelope filters en nog van dat moois.





De EMS Synthi 100 is het meest te vergelijken met archieftoestanden of striptekeningen met Professor Gobelijn of zo. De bijhorende foto’s en uitleg waren ook om vingers van af te likken... Lang geleden dat we zo’n vreemde expositie hebben ondergaan. The Gatekeeper, als ingenieur was in zijn nopjes.
Maar ook als muziekliefhebbers werden we verwend. Van legendarische opnames van klassieke elektroakoestische  muziek uit de jaren ’50, ’60 en ’70 met een mix van elektro-geluiden en stemmen van de IPEM-componisten van weleer. Huiveringwekkend en zwaar op het gemoed werkend. Op bepaalde ogenblikken waande je zowaar op een live concert van Godspeed You! Black Emperor. De clicks en noise deden dan weer sterk denken aan Autechre, maar dan wel 30 jaar geleden. We vermoeden dat Pauline Oliveros ook wel in de buurt geweest zal zijn...

Na de receptie met een volle aula, kwam er nog een concert met live performance van LichtTraum   (Autechre zonder beats) met bijhorend videowerk. In dit samenwerkingsverband hernamen Pieter Coussement (llumen) en Peter De Koning (intens, TraumaSutra, Hedera Helix, Hybryds) stukken van de Belgische componist Lucien Goethals, één van de pioniers in de elektronische muziek. Daar de originele instrumenten waarmee Goethals speelde niet meer voorhanden zijn, werd de muziek herwerkt aan de hand van hedendaagse technologie. Waarlijk authentiek en  impressionant onder de koepel met het vreemde oculum. Het spreekt voor zich dat het akoestisch OK was, zelfs psycho-akoestisch...

We hopen dat dit evenement niet eenmalig was en hopen van ganser harte op meer van dergelijke IPEM toestanden, en dit niet na nog eens 50 jaar... Zoniet zullen we het magazine “The Wire” moeten inschakelen, vermits zij reeds met IPEM in contact zijn gekomen. “They really liked the IPEM sound”.
Normaal is er voor de werking van IPEM vanaf 2015 plaats voorzien in de Waalse Krook.

Rolle: “Bedankt  Mevr. Micheline Lesaffre, uw boek (“The Power of Music”) ga ik nog lezen en de uitleg in de speeches was kort en to the point. Nu nog de rest “memoriseren”.”

Links:
- meer info: whm.schoolofarts.be
- demonstraties met de EMS Synthi 100 bijwonen: http://radiocentrum.be/synthi
- LichTraum op Facebook: https://www.facebook.com/pages/LichTraum/480426801977619      


  Rolle & The Gatekeeper
  

vrijdag 22 maart 2013

Luisteravond 63 ~ maart 2013

Even voor de luisteravond begon hoorde ik in het radionieuws dat de schavuiten van studentenvereniging Kajira  hun erkenning op zak hebben.
Dit inspireerde mij om Terminatrix  van Viktor Berkovitz & Carlos Peron boven te halen, ik kan me zo voor de geest halen dat nummers met titels als  Coitus Interstellaris en Sweet Torture perfect passen bij de strapatsen van dit gezelschap.
De potige elektro uit 1992 viel in de smaak en werd bijna volledig gespeeld.

In 1967 debuteerde Pink Floyd met het psychedelische The Piper At The Gates Of Dawn.
Niet dat er aanleiding nodig is om Pink Floyd te spelen maar ze was er, de Nederlander Jacco Gardner bracht enkele weken geleden Cabinet Of Curiosities uit, Syd Barrett is nooit veraf, zij het wel in een gepolijste en toegankelijkere vorm.
We hoorden een soort psychedelische popplaat van hoog niveau, wie af en toe radio 1 opzet kent zeker de single Clear The Air, was alle popmuziek maar van dit kaliber.

Argentijnen zijn dezer dagen hot dus gooide Isidore Genois  Los Trovadores in de arena, een stel troubadours uit de Andes die met El Carrero Cachapecero sfeer en zon brachten in deze langer winter.
Hier kan je de vrolijke jongens nog eens aan het werk zien:
meer info hier:

Spanjaard Xavier Cugat (1900-1990) mocht ons verder amuseren met Danse Des Mirlitons uit de Nutcracker Suite, voor wie nog es wil:
De man zijn postume website:

Isidore maakte zijn retrotrip af met Lawrence Welk  en zijn The Girl From Barbados.
Voor wie de beentjes wil uitslaan, ga jullie gang :

Nasty Girl van Vanity 6 kwam de boel verder opwarmen met hun euh nasty deuntje, niet dat er een nieuwe remix is of zo, nee hoor Mr. Genois had er gewoon even zin in.
Voor de liefhebbers van zwoele eighties pop:

Foals was de volgende, we hoorden de Totally Enormous Extinct Dinosaurs Remix van My Number, het betere popwerk heet zoiets.
ARtroniks is zowat een vast item geworden en deze keer bracht I.Genois in primeur de tracks Awaken, Empty Spaces en Aroma mee, alsook een remix van City Life van Tim Branch, vergelijk zelf maar welke versie de beste is, mij lijkt het duidelijk:

Platenzaak Dune smeerde mij ooit deze dubbelaar aan:
Dit is een soundtrack met muziek dat werd gebruikt in "natuurfilms" van de "gerenommeerde cineast" Michael Ninn.
De pompende op'zwepen'de muziek is van Dino & Earl Ninn.
Niet enkel leather & latex adepts zullen dit kunnen pruimen, er zitten enkele heel goeie nummertjes bij.
Wie Michael Ninn niet kent, een trailer:

Van sex naar sax is maar een kleine stap, enkele maanden geleden was ik samen met Isidore Genois aanwezig in bruine kroeg 't Floere Foefke in Gent alwaar we getuige waren van een intiem kamerjazz concert door Ruben Machtelinckx en Karl Van Deun, we genoten ten volle van hun ingetogen bijzonder sfeervolle composities.

En nu is er dus Faerge, een superbe eigentijdse jazzplaat, Faerge is Deens voor veerpont, we ondergingen een soort van noordelijke ongrijpbare sfeer die we gewend zijn van het  ECM label, de vinyl plaat heeft een extra cd met 2 bonus tracks.
Een prima beschrijving lees je hier:
en hier:

Maandag 1 april is er een optreden van Ruben samen met Nathan Wouters en Ben Sluys in La Resistenza, Brabantdam Gent, dit in het kader van het Citadelic Festival Ghent.

Jovica Storer & Lounasan (Moebiuszijn muziek aan het componeren voor Vormspinsels, een expositie die plaats heeft in het najaar te Gent, we hoorden in primeur enkele boeiende nieuwe nummers.

Joost liet ons The CJ Boyd Sexxxtet horen met het nummer At The End Of Bread uit Fleur Du Mal.
Dit was een ware ontdekking, Gavin Bryars was nooit veraf.

Steve Tilston leverde met  Swans At Coole een bijzondere folkplaat af, we hoorden het 23 minuten lange Rhapsody uit 1990, heel mooi, zo sfeervol, dat ik dacht dat er ieder moment ergens een Hobbit ging opduiken.

Toen volgden nog enkele stevige nummers voor de Vormspinsels expo en een mooie track van Lounasan's Finland Project, met name Mustajarvenkulnia, Fins voor tongtwister.

En dan de klassieker van de avond.
Ik koos deze keer voor de vorige maand overleden Kevin Ayers, in 1972 bracht hij Whatevershebringswesing uit, een maffe psychedelische plaat doorspekt met de nodige humor,voor zowat alle aanwezigen een ontdekking.
Een pak bekende namen bij de credits:



Joost laat nog weten dat Hilmar Örn Hilmarsson de moeite waard is, wie ben ik om dat tegen te spreken,de IJslander werkte o.a. samen met Psychic TV en Current 93 en maakte enkele interessante soloplaten, toch maar eens onder de loep nemen die Hilmar.

Antelias Musical Terveisiä

Bakerman

dinsdag 29 januari 2013

Luisteravond 62 ~ januari 2013

Op deze natte winderige winteravond leek het me gepast te beginnen met een donker plaatje met name Stalker van Robert Rich & Brian Lustmord
Twee luisteravonden geleden was die al ter sprake gekomen, nu dus met klank bij.

Warmere oorden opzoeken deed ik met de Spanjaard Luis Paniagua en zijn Árbol De Cenizas, muziek gecomponeerd voor een choreografie uit 1994, een heel gevarieerde cd die we zo goed als volledig beluisterden.
Uitgebracht bij NO-CD, bij nader onderzoek is het label me bekender dan aanvankelijk gedacht.

Isidore Genois bracht seventies soul mee van Shuggie Otis, die zong voor ons Aht Uh Mi Hed.
Het volledige album kan je hier beluisteren, zeker eens doen:

Voor mij bracht Isidore de Soul Clap remix mee van Laid Back's Bakerman, prima tijdloze popmuziek.

Space Dust/Sherlock van Deodato is een heerlijk catchy disco deuntje met een basgitaarrifje die ons wel heel erg deed denken aan een nummer van Steve Hillage.

Ik haalde dan maar enkele Hillage cd's boven, we luisterden naar fragmenten uit Open, Green, For To Next And Not Or, Motivation Radio en Live Herald.
We herkenden de betreffende rif niet maar geen erg, alle redenen zijn goed om Steve Hillage uit de kast te halen.
Verder onderzoek is echter aangewezen, als het mysterie alsnog wordt opgelost dan lees je hier.

King Of Camp Isidore Genois zijn meest recente dubbelaar Wintergrooves mocht zeker niet ontbreken, ik draaide uit elke cd een paar tracks.
Van dergelijke gekkigheid kan ik maar niet genoeg krijgen, bovendien is deze Isodore Genois presents Wintergrooves om meer dan één reden een collector's item.
Bij deze drinks & dinner music horen hapjes moet Bakerwoman gedacht hebben en er kwam een plateau warme versnaperingen op tafel.

Sub Bass Lover BunZer0 bracht onlangs op het Mindstep label de Darabuka EP uit, ik liet enkele nummers horen van de Brusselse dubstep DJ waaronder de samenwerking met ARtroniks.
http://bunzer0.blogspot.be/
http://mindstepshop.bigcartel.com/product/bunzer0-darabuka_ep
https://soundcloud.com/bunzer0

Joost en Pieter maken onder de alias Intergalactic Eyebrows muziek die in september zal gebruikt worden voor een tentoonstelling in Gent
We hoorden een track in avant-première.

Ook in avant-première luisterden we naar Elmo, dat is een 10 inch van Sjoko (nog een alias van Joost) die in april gereleased wordt.
Elmo is een heel verrassende plaat geworden die zal uitgebracht worden op roze vinyl.

I.Genois had ook nog de nieuwste Pantha Du Prince mee, samen met The Bell Laboratory maakte de jonge Duitser Elements Of Light, een bijzonder geslaagde symbiose tussen elektronica en beiaard, wat mij betreft, de plaat van de avond!
De quote van de avond kwam echter van The Gatekeeper "van sjoko naar prince", whoehahaha!

Tijd voor de klassieker.
Ik koos voor een plaat uit 1983, Memorymetropolis van Clara Mondshine, een door Klaus Schulze gemasterde plaat  verschenen bij het destijds toonaangevende I.C. label.



Knappe plaat en volgens Isidore Genois niet eens zijn beste.

Nog een aanrader van Isidore:
Coldcut meets The Orb

Dit was het dan, tot 18 maart voor een volgende luisteravond.


Antelias Musical Terveisiä

Bakerman