donderdag 17 november 2016

B-Wave Festival 2016

Een verslag van een dag tussen synths & stars.


Samen met Joost C. ging ik op pad naar het jaarlijkse mekka voor de liefhebber van elektronische muziek,
een anderhalf uur durende tocht door herfstige landschappen, begeleidt met leuke muziekjes.

12:45 werd de bolide geparkeerd aan CC Muze in Heusden-Zolder.
Dat kwam ons bijzonder goed uit want daar moesten we nu net zijn voor de 4de editie van het jaarlijkse elektronische en unieke muziekfestijn B-Wave.

De deuren zouden open gaan om 13u maar we konden reeds binnen om in het eet- en jazz café te genieten van een heerlijke maaltijd met een lekkere St. Bernardus Abt 12.
Ik vond dat een geslaagde festivalopener! 

Er was nog wat tijd om wat in de foyer rond te hangen, het podium voor de foyer concerten was centraal opgesteld en dat is een verbetering ten opzichte van vorige edities.
De standhouders waren klaar met het uitstallen van hun waren, een spreekwoordelijke snoepwinkel voor de elektronische muziekliefhebber!


Naast usual suspects zoals o.a Cue Records, Syngate en Groove Unlimited was ook Wool-E-Shop van de partij, die hadden een heel interessante collectie vinyl en cd's bij waarvan ik er me enkele aanschafte.
Er kwam ook regelmatig wat geluid uit de ruime stand van Rockamusic, een grote muziekinstrumentenzaak uit Namen.
Ondertussen liep het tegen 14:00u aan, het werd behoorlijk druk, tijd om naar de zaal te gaan.

De echte opener van het festival liet even op zich wachten, ze kwamen dan ook uit Tsjeljabinsk, een stad in het Russische Oeral gebergte waar in 2013 een meteoroïde insloeg met 1600 gewonden als gevolg.
Meteor Musik of laat ik ze voor het gemak метеор музыка noemen, besteeg het podium rond 14:10 in oude USSR kosmonautenpakken.
Omringt door hun analoge synthesizers was dit visueel al een voltreffer.
En dan moest de muziek nog beginnen, ik had eerlijk gezegd wat reserves ten opzichte van deze opener maar na een paar minuten was ik al overtuigd, dit was een heel sterke en verrassende festivalopener.
Hun muziek refereerde aan o.a. Kraftwerk en Giorgo Moroder.
https://www.youtube.com/watch?v=d3045jARMnM 
De hele set werd visueel ondersteund met "space-visuals".
De B in de festivalnaam stond deze editie voor het eerst zowaar een beetje voor beats!


Ook het gebruik van geluidssamples zou dit jaar een rode draad zijn.
De kosmonauten deden naargelang de set vorderde één na één hun helm uit, blijkbaar een vast ritueel tijdens hun concerten.


Een pittig en geslaagd begin van de festivaldag en dat vond de rest van de zaal ook want ze mochten terugkomen om hun hitje Vostok te spelen, een schitterende track genoemd naar de Vostokraket die Joeri Gagarin de ruimte in schoot.
https://www.youtube.com/watch?v=bAVQ1n23MD8 
Vorig jaar op Pukkelpop
https://www.youtube.com/watch?v=KeP1a6BMhAk 
Achteraf in de foyer kon hun cd Asteriu aangeschaft worden, voor Russen spraken de jongens van MM toch met een duidelijk Limburgs accent.

Wij stonden een tiental meter verder naar de verbluffend en uiterst experimentele performance van de betere schrijnwerkerij, Strange and Border Lines te kijken.
Die Meetjeslanders zijn geen onbekenden voor mij, ik zag ze meermaals aan het werk en het is telkens een waar genoegen ze bezig te zien.


Experimentele muziek gemaakt met experimentele instrumenten.
Het was bijzonder boeiend om te zien hoe Thomas Betsens zich liet gaan op zijn zelfgebouwde kleurrijke synthesizers.
Zijn kompaan Filip Batavia had veel bekijks met zijn daxofoon, een experimenteel muziekinstrument, in de jaren tachtig uitgevonden door Hans Reichel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Daxofoon 


Ook een eiersnijder, tandborstel, een aangepaste neushaar epileerder, satéprikkers en een reeks ander keukengerief bleken dankbare muziekinstrumenten!
En jullie kennen toch allemaal de sidrazzi!?
https://electricmusicfox.wordpress.com/2014/01/08/the-sidrazzi-project/ 
De geïmproviseerde soundscape was zo boeiend dat we niet tot in het café raakten en dat wil toch wel wat zeggen. 

We vleiden ons terug neer in de rode pluchen zetels van de theaterzaal voor het concert van Spyra.
Deze Duitser is geen onbekende.
De man bracht onder verschillende aliassen de laatste 2 decennia tientallen albums uit en is bekend van samenwerkingen met Bernd Friedmann (Excursions & Visites), Pete Namlook (Virtuel Vices) & Roksana Vikaluk (Curious Egg ‎ en Moon&Melody).
Wolfram Spyra is in heel wat elektronische stijlen thuis, deze avond stond er een concert in de berlin-school traditie in de stijgers, we verwachtten ons dus aan een concert met veel sequencers.
Dat kregen we ook maar... Wolfram had zijn vriendin Roksana Vikaluk meegebracht en dat was toch wel een hele verrassing!


Vikaluk stond erop dat er bij de aankondiging nadrukkelijk werd vermeld dat ze wel degelijk een Oekraïense is.
Het concert was een live weergave van Staub, het recentste album van Spyra.
Waar aanvankelijk Vikaluk op de achtergrond bleef, kwam ze verder in het concert meer en meer op de voorgrond.

De dame (in tradionele klederdracht getooid) stond op een zeker moment a capella te zingen en dit op een elektronisch festival! Respect! 
Ook dit concert overtrof onze verwachtingen, het duo bleek goed op elkaar ingespeeld en Roksana Vikaluk heeft een stem waarmee je een kathedraal kan vullen, Joost liet terecht de naam Lisa Gerhard vallen.



Na het concert vertelde organisator Johan Geens me dat Vikaluk een geschoolde operazangeres is, verbonden aan de Opera van Warschau, dat verklaarde al heel veel. 

Het was nu tijd voor een anderhalf uur pauze, in het programmaboekje (dit jaar gratis aangeboden door sponsor Modor Music) stonden enkele tips om de maag te vullen en we hadden ons oog laten vallen op Pizzeria Pep & Pino.
Bij een flesje wijn en heerlijke pizza's konden we rustig napraten over een zeer geslaagde eerste helft van het festival. 

Op tijd terug in CC Muze voor het concert van Nothing But Noise.
Ik merkte een verschuiving qua publiek, een deel van de Meteor Music aanhang had plaats gemaakt voor mensen die vooral voor NBN en Lightwave kwamen.
 
Voordat de concerten in de theaterzaal  begonnen konden we telkens fragmenten horen uit het prima nieuwe album Eternal Return van Owann, die ook verantwoordelijk is voor de meeste foto's gebruikt in dit verslag. 
Meer foto's op de Facebookpagina van B-Wave:
https://www.facebook.com/groups/327124424066514/?fref=ts 
 


Nothing But Noise dus, de heren zijn iconen in de Belgische en nog meer in de internationale EBM scene, Daniel B. & Dirk Bergen van Nothing But Noise kennen we ook van Front 242!
De heren speelden een perfect voorbereide set die geen ruimte liet voor improvisatie, dit wekte uiteraard de indruk dat hier niet veel live aan was, niettemin konden ze mij toch wel bekoren, echter, zonder de visuals en lasershow zou er niet veel meer aan zijn dan de cd opzetten met enkele vrienden.
Sfeervolle elektro was het, ambient zou ik dit zeker niet noemen, daarvoor was de muziek te ritmisch, waar ik voor alle duidelijkheid, geen enkele moeite mee had.
Ik liet mijn gedachten glijden naar een concert van Front 242 in 1985 op het Seaside Festival...dat was toch andere koek.
Voor wie in die dagen iets anders te doen had:
https://www.youtube.com/watch?v=h_R0xCtOp0Q 
https://www.youtube.com/watch?v=cE_T63T0BNA
Nothing But Noise heeft een nieuw album uit, eXistence oscillation Past uitgebracht bij Wool-E Discs. ‎
Een groot deel van de muziek die we hoorden kwam daaruit.  
Ik ving achteraf heel wat positieve reacties op, mensen die het kunnen weten vertelden me dat dergelijke muziek zo goed als onmogelijk live te spelen is.
Achteraf in het café sprak iemand de suggestie uit dat ze beter camera's zouden plaatsen op hun laptops... 
Wat er ook van zij, het is straf dat die levende legendes hier op het podium van B-Wave op een paar meter van ons zaten.


Wat nu wel heel duidelijk is dat dit festival groeit en jaar na jaar ook boeiender wordt, de eclectische, niet in hokjes denkende muziekliefhebber werd hier echt wel in de watten gelegd! 
Het publiek was niet talrijker maar duidelijk diverser dan de vorige jaren, na het concert van NBN werden er ons nog flyers voor een Killing Joke concert in de handen gestopt... 

In de Foyer speelde nu Xyrion, veel Roland synths hadden die mannen daar opgesteld, er was ook een gitarist bij.
Niet slecht maar lang hebben we niet geluisterd, het was niets nieuws onder de zon, ik hoorde wel een track met vrouwenstem die er toch wat uit sprong.
Recent verscheen Futuroscope, hun debuutalbum: https://xyrion.bandcamp.com/album/futuroscope
 
Eigenlijk hadden we meer zin in een verpozing in het Muze Café.
We wilden wel iets uit de streek proeven en kozen voor een Halen Mariënrode Quadrupel 12.
Een excellent zeer donker biertje met een alcohol volume van 12%! 
Het grapje, "brengen jullie nog eens een Halen" konden we niet laten liggen.  
Er zat al een lichte vertraging in het programma en nu kregen we te horen dat het concert van Lightwave een kwartier werd uitgesteld wegens, zo hoorden we later, een computerprobleem, gelukkig bracht de Mac van Spyra soelaas.
Uiteindelijk konden we de zaal in, voor het concert begon was er nog een verrassing, het concert werd ingeleid door Paul Verkempinck, de presentator van de legendarische radioprogramma's Muziek uit de Kosmos en Kaleidofoon die op de Belgische openbare omroep werden uitgezonden tussen 1976 en 1981.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_Verkempinck 



Naast de Lightwave inleiding had Verkempinck het ook over de gebrekkige media aandacht voor dit soort elektronische muziek en verwante evenementen. 
Enkel het Klara programma Late Night Shift besteedde aandacht aan dit festival, zoals hier te horen is:
https://www.mixcloud.com/mixtuur/late-night-shift-27-10-2016/
Zonder steun van de media en cultuurhuizen is het heel moeilijk om geïnteresseerden te bereiken.
Ik sprak met iemand die dagelijks in de muziekwereld werkt en die tot voor kort nog nooit van dit festival had gehoord...
Om voortaan meer aandacht te bekomen wordt in de heel nabije toekomst het platform Art For Ears opgericht dat voortaan B-Wave zal organiseren.
http://www.artforears.com/site/ 

Tijd voor de headliner van het festival!
Lightwave treedt niet zo vaak op, hun concert was voor de liefhebber van de betere ambient dus een must-see! 
Het Franse ambient duo (Christian Wittmann & Christoph Harbonnier) draait reeds meer dan 30 jaar mee, brachten acht superbe albums uit en werkten samen met o.a. de Franse componist en violist Jacques Derégnaucourt, Björk, Michel Redolfi, Renaud Pion, Jon Hassell, Paul Haslinger en op vijf albums van Hector Zazou.
http://www.lightwave-musique.com/
Het concert duurde vermoedelijk een dik uur, ik was er behoorlijk van mijn melk door en tijdsbesef was niet echt aan de orde, van mij mochten ze nog uren doorgaan.


Dit was ambient grand cru, geen gemakkelijke muziek, behoorlijk complex en gelaagd, maar eens je in hun verfijnde auditieve universum binnen treedt, wil je er niet mee uit.


Bij momenten ook zeer filmisch, dat werd nog versterkt door de bijzonder goed gekozen visuals.

Paul Verkempinck bestempelt hen als de György Ligeti van de elektronische muziek en dat is niets overdreven.
Dit was voor mij persoonlijk het absolute hoogtepunt van de dag, wat een formidabele afsluiter.
Uiteraard vroegen we en kregen gelukkig nog een toegift.
Planispheres, hun nieuwe cd, was helaas nog niet verkrijgbaar in de foyer.... 


We besloten nog een colaatje te drinken in het café, even was er hilariteit... toen ik het over de experimentele en kleurrijke tompouce gebakjes had die op de toog lagen, Joost zat duidelijk nog ergens deep in space want die dacht dat ik het over Lightwave had.

Het festival zat erop, het was zonder twijfel de meest gewaagde en avontuurlijke programmatie van de vier edities.
De Berlijnse School stijl was terecht aanwezig maar niet meer zo prominent, er was elektro en experimentele ambient, ja, er werd gretig over de muurtjes gekeken...
Nog een woord van dank aan Johan De Paepe aka Owann voor de foto's!
 
18 november 2017 staat reeds in de agenda voor de vijfde editie!
Er werd ook bekend gemaakt dat het zusterevenement Cosmic Nights, plaats heeft op 20 mei 2017.

Het liep tegen middernacht aan en we hadden nog een lange rit voor de boeg, zachtjes chauffeerde ik de vierwieler door de regennacht, begeleidt door passende muziek en visuals van windturbines en op bruggen geprojecteerde "lightwaves".
 
Het schrijven van dit verslag ging gepaard met deze cd's, aangekocht op het festival:
https://www.discogs.com/Various-A-Young-Persons-Guide-To-The-Avant-Garde-Music-And-Modernism-In-The-20th-Century/release/6155080 
https://www.discogs.com/Owann-Eternal-Return/release/9284782 
https://soundcloud.com/pietervermeyen/sets/inuit 


Antelias Musical Terveisiä 

Bakerman


Geen opmerkingen:

Een reactie posten